حجت‌الاسلام علی نسائی زهان، دادستان عمومی و‌ انقلاب استان خراسان جنوبی و بازپرس پرونده‌ حادثه معدن طبس در یک برنامه رادیویی محلی درباره نتیجه تاکنونی تحقیقات در این زمینه گفت کوتاهی در مورد «نبود ایمنی در این معدن تأیید شده و این قصور متوجه مسئولان معدن است».

نسائی زهان با بیان این‌که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، افزود:

جنبه بعدی این است که این قصور، درصد دارد و باید مشخص شود که متوجه کدام فرد یا افراد است که در این مورد در حال تحقیق هستند و نظرشان را به صورت مکتوب به قاضی پرونده اعلام می‌کنند.

انفجار معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ شب ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، به دلیل تصاعد آنی گاز متان در معدن روی داد که دو بلوک B و C تحت تأثیر قرار گرفتند و ده‌ها کارگر کشته، زخمی و محبوس شدند. تا روز چهارشنبه ۱۱ مهر آمار رسمی جان باختگان ۵۱ نفر و مجروح‌شدگان ۲۴ نفر بود.

جواد قناعت، استاندار استان خراسان جنوبی روز چهارشنبه در «دیدار با خانواده کارگران مصدوم و جان باخته» معدن زغال‌سنگ معدن‌جو گفت: «با فوت یکی دیگر از مصدومان حادثه معدن طبس در بیمارستان یزد تعداد جان‌باختگان این حادثه به ۵۲ نفر رسید.» به گفته او سه کارگر مصدوم هم «دچار مرگ مغزی شدند».

نیروهای امداد و نجات تا چهارم مهر پیکر ۴۹ کارگر جان‌باخته را از معدن خارج کردند و همزمان گزارش شد ۱۶ کارگر مصدوم شده‌اند. در روزهای بعد نیز مسئولان دولتی گفتند سه تن از کارگران مصدوم دچار مرگ مغزی شدند.

استاندار خراسان جنوبی مدعی شد بنا بر تصمیم شرکت معدن‌جو ۲۰۰ میلیون تومان به خانواده کارگران جان‌باخته و ۵۰ میلیون تومان به خانواده کارگران مصدوم «برای مساعدت پرداخت خواهد شد».

پیش از این، کارگران نجات‌یافته معدن طبس گفته بودند که «برای کارفرما و مدیر مجموعه تنها استخراج زغال‌سنگ اهمیت داشت و بس».

آن‌ها حقوقشان در ماه را حدود ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده و گفته بودند کار در معدن جان‌فرساست و معدن طبس حتی سنسور حسگر نداشت. این کارگران همچنین تأکید کرده بودند که مسئولان فقط وعده پیگیری می‌دهند اما کاری از پیش نمی‌برند.

بازپرس پرونده‌ حادثه معدن طبس در مصاحبه رادیویی خود درباره پیگیری این پرونده گفت:

افرادی که قصور متوجه‌شان باشد به دادسرا احضار و پاسخگوی موارد خواهند بود.  

حجت‌الاسلام علی نسائی زهان همچنین انتشار تصویر و سایر اطلاعات متهمان را ممنوع دانست و افزود:

بعد از اثبات موارد و اعلام نظر کارشناسی برای روشن شدن افکار عمومی نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد. در این منطقه حدود ۱۰ هزار نفر در شیفت‌های مختلف در معادن کار می‌کنند و به‌دلیل نبود امکانات ایمنی جان آن‌ها مدام در خطر است.

فروردین سال ۸۸ در انفجار ‌معدن «باب‌نیروز» زرند کرمان ۱۱ کارگر کشته شدند؛ ۲۸ آذرماه ۹۱ انفجار معدن «یال شمالی» در ‌طبس هشت کشته برجای گذاشت؛ ‏۱۳ اردیبهشت ۹۶ انفجار معدن «زمستان یورت» جان ۴۳ کارگر را گرفت و ‏۱۲ شهریور ۱۴۰۲ در انفجار معدن «رزمجاه طزره» دامغان شش کارگر کشته شدند.