وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه، ۲۷ سپتامبر/ ۶ مهر، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند این کشور که تبار ایرانی دارد با عوامل اطلاعاتی در ایران مرتبط بوده است و اطلاعات حساس غیرعمومی را به آن‌ها منتقل کرده است.

نام این فرد ابوذر رحمتی ذکر شده است که ۴۲ سال دارد، متولد شهرستان آبدانان در استان ایلام است و در منطقه گریت فالز در ایالت ویرجینیا ساکن است. رحمتی روز جمعه برای رسیدگی به اتهاماتش در یک دادگاه در ناحیه کلمبیا حضور یافته است.

براساس کیفرخواست صادر شده برای این فرد، او متهم شده است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ با ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در تماس بوده و اطلاعاتی را به آن‌ها منتقل کرده است. در برخی موارد برادر او به عنوان واسطه انتقال این اطلاعات نقش‌آفرینی کرده است.

اطلاعاتی که ابوذر رحمتی به انتقال آن‌ها متهم شده است مربوط به صنعت انرژی خورشیدی بوده است. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این اقدام به منافع آمریکا و شهروندانش لطمه وارد و امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است که ابوذر رحمتی مدتی به عنوان پیمانکار در اداره هوانوردی فدرال این کشور مشغول به کار بوده است.

گذراندن دوره یک‌ساله در سپاه پاسداران و دروغ گفتن در مورد آن برای گرفتن مجوز امنیتی در زمان درخواست برای پیمانکاری برای این اداره فدرال هم از اتهامات او است.

براساس اطلاعات ذکر شده در کیفرخواست، ابوذر رحمتی از خرداد ۱۳۸۸ تا اردیبهشت ۱۳۸۹ با درجه ستوان یکمی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است. در این اطلاعیه اشاره نشده است که حضور یک‌ساله رحمتی در سپاه برای گذراندن دوره خدمت وظیفه اجباری بوده است و یا اینکه او به عنوان کادر در سپاه جذب شده است.

با این حال تصویری از یک کارت پایان خدمت او منتشر شده است که نشان می‌دهد این فرد دوران خدمت سربازی‌اش را در سپاه پاسداران گذرانده است.

دولت آمریکا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است و حضور در این نهاد نظامی معمولا به رد درخواست ویزا، اقامت یا شهروندی ایرانیان منتهی می‌شود.

این شهروند آمریکایی ایرانی تبار متهم است که در مرداد ۱۳۹۶ (اوت ۲۰۰۷) نخستین بار اطلاعات محرمانه‌ای را به «یکی از مقامات ارشد دولتی ایران که قبلاً در وزارت اطلاعات کار می‌کرد» منتقل کرده است. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این فرد پیش از این با رحمتی در یک دانشگاه تحصیل کرده بود.

چند ماه بعد از انتقال این اطلاعات و در آذرماه ۱۳۹۶، رحمتی به ایران سفر کرد و بنا به کیفرخواست صادره «در آنجا با عوامل اطلاعاتی و مقامات دولتی ایران ملاقات کرد و موافقت کرد که اطلاعاتی در مورد صنعت انرژی خورشیدی ایالات متحده به دست آورد، این اطلاعات را در اختیار مقامات ایرانی قرار دهد و ارتباطات آینده را در پوشش ارتباطات دانشگاهی سامان دهد».

ابوذر رحمتی در اردیبهشت ۱۴۰۱ باز هم به ایران سفر کرده بود و پس از بازگشت اطلاعات بیشتری در مورد انرژی خورشیدی، پنل‌های خورشیدی، فرودگاه‌های ایالات متحده، و برج‌های کنترل ترافیک هوایی را برای برادرش که یکی از هم‌دستانش بود، ارسال کرد تا او این اطلاعات را به نمایندگی از رحمتی در اختیار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار دهد.