مقام‌های دولتی در ایران ادعا کردند پس از چهار شبانه‌روز آتش را در منطقه خائیز مهار کرده‌اند. یک فعال محیط زیست اما گفت حدود نیمی از این منطقه حفاظت شده در آتش سوخته است.

علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد صبح جمعه ۲۲ تیر گفت: «آتش‌سوزی مهیب، گسترده و سرکش منطقه حفاظت شده خائیز سرانجام به صورت کامل مهار شد».

منطقه حفاظت شده خائیز از صبح دوشنبه ۱۸ تیر آتش گرفت. نیکروز «وزش باد شدید» و «سخت‌گذر بودن منطقه» را علت آتش‌سوزی و گسترش آن اعلام کرد و مدعی شد نیروهای امدادی از همان آغاز برای مهار آتش اعزام شدند.

پیش از این فرماندار کهگیلویه و بویراحمد شامگاه ۲۱ تیر از گسترش آتش‌سوزی خبر داده و گفته بود علت این واقعه «انسانی است اما سهوی یا عمدی بودن آن مشخص نیست».

حمزه محقق‌زاده وسعت منطقه حفاظت شده سوخته را «حداقل ۴۰۰ هکتار» اعلام کرده بود.

پیش از ادعای مهار آتش از سوی این مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر مهار آتش، یک فعال محیط زیست به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت اگر جلوی آتش‌سوزی گرفته نشود «کوه خائیز نابود می‌شود».

جواد هادی‌اصل با بیان اینکه «حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت»، از مسئولان دولتی در استان خوزستان درخواست کمک کرد. او گفت: «حجم آسیب‌ها بیشتر از آتش‌سوزی ۱۳۹۹ است».

خرداد ۱۳۹۹ وقوع آتش به گفته مسئولان دولتی حدود ۲۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خائیز را سوزاند. بعدتر وسعت منطقه آسیب دیده حدود ۸۰۰ هکتار اعلام شد. آن زمان مسئولان دولتی ادعا کردند دو تن را به اتهام آتش زدن عمدی این منطقه بازداشت کرده‌اند.

منطقه حفاظت شده خائیز با ۳۳ هزار هکتار وسعت در بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان واقع است. در سال‌های اخیر چند مرتبه این منطقه طعمه آتش شده است.