شیوا عاملیراد، نماینده روابط بینالملل شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و عضو تشکل مریوان کردستان، در گفتوگو با زمانه از سه منظر به انتخابات ۱۴۰۳ میپردازد: رهبری، کاندیدای انتخابات، و البته مردم و تشکلهای صنفی-مدنی.
به زعم این فعال زنان و صنفی معلمان کردستان، قدرت مطلقگونه ولایت فقیه همه نهادها و روابط اجتماعی را برای بازتولید خود به خدمت میگیرد. این قدرت نه فقط از ترمیم مشروعیت ناتوان است بلکه اساساً نیازی به کسب مشروعیت نمیبیند و به همین ترتیب، شش کاندیدای انتخابات پیشرو خود را صراحتاً کارگزار قدرت مطلق معرفی میکنند و هریک به شیوه خود و با رقابت درون طبقاتی در تلاش هستند بقای نظام را تضمین کنند.
عاملی راد میگوید:
لاجرم مسائل اجتماعی و واقعی جامعه نظیر استثمار و فقر مضاعف، سرکوب سیاسی، مناسبات جنسیتی و مرکز-حاشیه اساساً یا جایی در گفتار انتخاباتی ندارند یا به شکل عوامفریبانه و خدوش وارد ادبیات کاندیداها میشود. صحبتکردن پزشکیان به زبان کوردی در همان حال که آتشزدن زاگرس در کردستان را مسکوت میگذارد نمونهای است از ادغام ایدئولوژیک مسائل اجتماعی در سیاست.
در پایان شیوا عاملیراد از نقش سازمانهای مدنی و تشکلهای صنفی بهعنوان «لایههای دفاعی برای محافظت از جامعه» نام میبرد که با جامعه رابطه درونی و پیوند ارگانیک و متقابل دارند. جعل لوگوی شورای هماهنگی صنفی معلمان و صدور بیانیههای جعلی ازسوی جمهوری اسلامی نشان میدهد چطور نظام در انتخابات پیشرو درصدد کشان افراد پای صندوقهای رأی از طریق این تشکلها است.
ویدئوی کامل سخنان شیوا عاملیراد را در یوتیوب زمانه ببینید: