گروه فلسطینی حماس روز جمعه ۱۱ خرداد/ ۳۱ مه اعلام کرد که دیدگاه مثبتی نسبت به مفاد پیشنهاد آتش بس سه مرحله‌ای اعلام شده توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای آتش بس دائمی در غزه دارد.

این گروه در بیانیه‌ای گفت:

حماس آمادگی خود را برای برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی اعلام می‌کند که مبتنی بر آتش‌بس دائمی و خروج کامل [نیروهای اسرائیلی] از نوار غزه، بازسازی [غزه] و بازگشت آوارگان باشد به خانه‌‌های خود، همراه با تحقق یک معامله واقعی مبادله زندانیان باشد. البته در صورتی که اشغالگران به وضوح تعهد خود را به چنین معامله‌ای اعلام کنند.

موضع حماس نشان دهنده تغییر نگرش این گروه است که در ماه‌های اخیر آمریکا را به جانبداری از اسرائیل و مانع تراشی در تلاش برای آتش بس متهم کرده بود.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های میانجی‌گری به رویترز گفت:

حماس اکنون موضع بایدن را بیشتر بر فشار بر اسرائیل برای بازگشت به مذاکرات با رویکردی متفاوت می‌بیند چرا که در صورت مخالفت اسرائیل امکان تنش و تقابل میان واشنگتن و تل‌آویو افزایش می‌یابد.

اختلافات بین بایدن و نتانیاهو بر سر خطوط قرمز در غزه باعث ایجاد یک رویارویی بالقوه بین دو رهبر شده است و این پرسش را در مورد اینکه آیا در صورت ادامه حملات اسرائیل در رفح، ممکن است آمریکا کمک‌های نظامی‌اش را محدود کند، ایجاد کرده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از افشای جزئیات طرح آتش‌بس توسط بایدن، گفت که اسرائیل به مذاکره‌کنندگان اجازه داده است تا توافق آتش‌بس غزه را ارائه کنند.

طرح‌ سه‌مرحله‌ای چیست؟

آتش‌بس سه‌مرحله‌ای که جو بایدن روز گذشته از آن رونمایی کرد به صورت عمده راهی است برای ختم حملات اسرائیل. مرحله اول این طرح شامل یک آتش بس شش هفته‌ای است که در آن نیروهای اسرائیلی از «تمام مناطق پرجمعیت غزه» عقب نشینی می‌کنند، برخی از گروگان‌ها – از جمله افراد مسن و زنان – در ازای صدها اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند. همچنین ۶۰۰ کامیون در روز کمک‌های بشردوستانه به غزه وارد می‌شود.

در این مرحله، حماس و اسرائیل درباره آتش‌بسی دائمی مذاکره خواهند کرد که بایدن گفت «تا زمانی که حماس به تعهدات خود عمل کند ادامه خواهد داشت». اگر مذاکرات بیش از شش هفته طول بکشد، آتش‌بس موقت تا به نتیجه رسیدن مذاکرات تمدید می‌شود.

در مرحله دوم، مبادله‌ای گروگان‌های زنده باقیمانده از جمله سربازان مرد صورت خواهد گرفت، نیروهای اسرائیلی از غزه خارج خواهند شد و آتش بس دائمی آغاز می‌شود.

مرحله سوم شامل یک طرح بازسازی بزرگ برای غزه و بازگرداندن «بقایای» گروگان‌ها به خانواده‌هایشان است.

مقامات بهداشتی فلسطین تخمین می‌زنند که از زمان حمله اسرائیل به غزه بیش از ۳۶۲۸۰ نفر در غزه کشته شده‌اند. بر اساس آمار اسرائیل، حمله حماس در روز ۷ اکتبر هم حدود ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت.