خبرگزاری‌های بین‌المللی از توقیف یک کشتی متعلق به تاجری اسرائیلی در تنگه هرمز خبر می‌دهند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران هم ساعتی پیش نوشت که «رزمندگان نیروی دریایی سپاه ظهر امروز یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کردند».

سپاه پاسداران هنوز به‌صورت رسمی اطلاعیه‌ای در این مورد صادر نکرده است.

ویدئویی که اولین بار روز شنبه ۲۵ فروردین/ ۱۳ آوریل آسوشیتدپرس گزارش کرد، نیروهای نظامی را نشان می‌دهد که با هلیکوپتر به یک کشتی در نزدیکی تنگه هرمز یورش می‌برند.

این خبرگزاری می‌گوید گرچه نمی‌تواند جزئیات کامل این یورش را صحت‌سنجی کند ولی به نظر می‌رسد توقیف این کشتی را نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داده باشند.

کشتی توقیف‌شده احتمالاً «ام اس سی اریس» (MSC Aries) نام دارد که با پرچم پرتغال در حرکت بود. این کشتی کانتینری متعلق به شرکت «زودیاک ماریتایم» (Zodiac Maritime) مستقر در لندن است که بخشی از گروه زودیاک متعلق به ایال اوفر (Eyal Ofer) میلیاردر اسرائیلی است.

شرکت زودیاک هنوز در مورد این توقیف اظهارنظری نکرده است.

Ad placeholder

در بهمن‌ ۱۴۰۱ هم بهمن ۱۴۰۱ هم به یک کشتی تجاری شرکت زودیاک به نام «کامپو اسکوئر» در خلیج فارس حمله شده بود. آن حمله به وسیله «اشیاء پرنده ناشناس» در خلیج فارس رخ داد و بنیامین نتانیاهو در واکنش آن را حمله پهپادی ایران خواند.

کشتی (MSC Aries) آخرین بار روز جمعه در نزدیکی دوبی و به سمت تنگه هرمز در حرکت بود. این کشتی فرکانس‌های ردیابی خود را پس از آن خاموش کرده بود. روندی رایج که کشتی‌های وابسته به اسرائیل در حال حرکت در این منطقه پی‌ می‌گیرند.

پیش از این گزارش آسوشتیتد پرس، عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا هم وقوع یک حمله را گزارش کرده بود. در آن گزارش بدون اشاره به جزئیات موقعیت حمله به این کشتی به استناد گفته «مقامات منطقه‌ای» در دریای عمان و در نزدیکی شهر بندری فجیره امارات اعلام شده بود.

این رویداد در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائیل رخ می‌دهد. در روزهای گذشته موضوع اقدام تلافی‌جویانه ایران در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته‌شدن هفت عضو سپاه پاسداران در صدر اخبار قرار داشته است.

از سال ۲۰۱۹ و با تشدید تنش میان ایران و غرب توقیف کشتی‌ها در هر دو سمت رخ داده است. آمریکا کشتی‌های با محموله نفت تحریمی ایران را در چندین نوبت توقیف کرده است و ایران هم چند کشتی با مالکان مختلف را متقابلا توقیف و به سمت آب‌های خود هدایت کرده است.

تنگه هرمز، موقعیتی استراتژیک در اقتصاد جهانی دارد و افزایش حملات در این باریکه که یک‌پنجم کل نفت دنیا از آن عبور می‌کند، می‌تواند قیمت‌های جهانی را بیش از اکنون بالا ببرد.

فجیره، در سواحل شرقی امارات متحده عربی، بندر اصلی در منطقه خاورمیانه برای کشتی‌های حامل محموله‌های نفتی، بارگیری آذوقه و مواد مورد نیاز خدمه یا تعویض خدمه است.

از سال ۲۰۱۹، آب‌های فجیره شاهد مجموعه‌ای از انفجارها و حوادث بوده است. نیروی دریایی ایالات متحده پیش از این ایران را مقصر برخورد مین‌های دریایی سرگردان به کشتی‌ها در همین نقطه معرفی کرده بود. ادعایی که ایران آن را رد می‌کند.