نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار با اجرای جیمی کیمل در سالن دالبی تئاتر لس آنجلس با اهدای جوایز اصلی از جمله بهترین فیلم و کارگردانی به «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان برگزار شد. «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان موفق به کسب هفت جایزه شامل بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی و مکمل مرد، تدوین، موسیقی متن و فیلمبرداری شد و فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس هم چهار جایزه از جمله جایزه کمتر پیش‌بینی شده بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به خانه برد. اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی به «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه و بر اساس فیلمنامه‌ای به قلم تریه و آرتور هراری تعلق گرفت. در این فیلم، در زندگی زناشویی بحران‌زده دو نویسنده یک خودکشی یا یک قتل اتفاق افتاده. دادگاه باید مشخص کند که آیا ساندرا شوهرش را کشته است؟ «آناتومی یک سقوط» با فیلمنامه‌ای چندلایه و پرکشش، با ظرافت‌های زبانی بسیار، دست در دست بازی‌ خارق‌العاده‌ی ساندرا هولر، و باز‌ی‌های عالی سوان آرلو (وکیل ساندرا) و میلو ماشادو (دنیل)، سینماتوگرافی‌ای با ریتمی نفسگیر، اثری است که یک لحظه هم توجه تماشاگر را از دست نمی‌دهد و از اول تا آخر بیننده را با خود همراه کند. گلنار نریمانی در نقدی در زمانه درباره این فیلم می‌نویسد: «مسئله‌ی تریه در آناتومی یک سقوط از این قرار است: کجا داستان آغاز می‌شود؟ از کجا به بعد روایت‌مان از تجربه‌های زیسته‌مان داستان است و کجای آن واقعیت؟ (..) نویسنده، متهم است و اتهام او عملاً مشخص نکردن مرز میانِ خلقِ هنری و واقعیت زیسته است اما او طور دیگری هم نمی‌تواند زندگی کند. پس در حضور قانون و دادگاه نیز اصلاً راهی برای روشن‌کردن این نقطه در گذشته، نقطه‌ای که در آن روایت داستانی/تخیلی شروع شده وجود ندارد.» اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی هم به «داستان آمریکایی»، با نویسندگی و کارگردانی کورد جفرسون رسید. جاناتان گلیزر، فیلمساز بریتانیایی با فیلم «منطقه تحت نظر» (منطقه دلخواه) درباره هولوکاست اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد و با استفاده از این فرصت سخنانی علیه جنگ در غزه ایراد کرد.