دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب متعلق به آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) سیاره‌ای را کشف کردند که سطح آن احتمالاً پوشیده از آب است و اقیانوسی عمیق تمام آن را فراگرفته است.

به گزارش روزنامه‌ی بریتانیایی «گاردین»، دانشمندان دانشگاه کمبریج در اتمسفر این سیاره خارج از منظومه شمسی با نام «TOI-270 d» که ۷۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، رد بخار آب، متان و دی‌اکسید کربن مشاهده کرده‌اند. به گفته آنها، ترکیب شیمیایی اتمسفر این سیاره نشان می‌دهد که شاید اقیانوسی عمیق سرتاسر سیاره را که شعاعی دو برابر شعاع زمین دارد، فراگرفته باشد و اتمسفر آن غنی از هیدروژن.

اما آنها می‌گویند که اقیانوس سطح سیاره احتمالاً بیش از ۱۰۰ درجه حرارت دارد ــ اقیانوسی در حال غل زدن! و مشخص نیست شرایط سطح سیاره امکان سکونت در آن را فراهم آورد. این سیاره‌ای است که یک سمت آن به سمت ستاره/خورشید منظومه‌اش به طور ثابت قفل شده و سمت دیگرش در تاریکی ابدی است.

اما یک تیم کانادایی که همین ترکیب شیمیایی را در اتمسفر «TOI-270 d» تشخیص داده‌اند، نتیجه تیم بریتانیایی را رد می‌کنند و می‌گویند که سیاره چهار هزار درجه سلسیوس حرارت دارد و امکان حضور آب به صورت مایع در آن نیست. به همین دلیل، آنها سطح سیاره را صخره‌ای می‌دانند.

تیم بریتانیایی بر این باور است که غیاب آمونیاک در اتمسفر غنی از هیدروژن به معنای حضور آب است. آمونیاک در اتمسفر غنی از هیدروژن به طور طبیعی تولید می‌شود اما به شدت حلال در آب است و غیابش در چنین اتمسفری نشانه‌ی حضور اقیانوسی که توانایی جذبش را داشته باشد.