آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سومین سفرش به پایتخت اوکراین از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه در فوریه ۲۰۲۲، روز چهارشنبه وارد کی‌یف شد.

اولین توقف بلینکن در روز چهارشنبه در یک گورستان نظامی بود؛ جایی که او تاج گلی را به افتخار سربازان کشته شده اوکراین بر مزار آنها گذاشت. او بعداً قرار است با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کند. انتظار می‌رود زلنسکی گزارش دست اول از تلاش‌هایش برای بازپس‌گیری زمین‌های اطراف شهر باخموت در شرق برای بلینکن داشته باشد. زلنسکی روز سه‌شنبه با سربازان خود از آنجا دیدن کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این با دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین دیدار کرده است. بلینکن گفت که او دوباره تحت تأثیر شجاعت و استقامت خارق العاده مردم اوکراین، نیروهای اوکراینی و رهبری اوکراین قرار گرفته است. بلینکن گفته:

ما شاهد پیشرفت خوبی در ضد حمله بوده‌ایم که بسیار دلگرم‌کننده است. می‌خواهیم مطمئن شویم که اوکراین آنچه را که نه تنها برای موفقیت در حمله متقابل به آن نیاز دارد، بلکه آنچه را که در درازمدت به آن نیاز دارد، در اختیار داشته باشد تا مطمئن شود که نیروی بازدارنده قوی دارد… به طوری که در آینده، تجاوزاتی مانند این دیگر تکرار نشود.

وی افزود که می‌خواهد با شرکای خود برای ساخت و بازسازی «یک اقتصاد و دموکراسی قوی» در اوکراین کار کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به خبرنگارانی که با بلینکن سفر می‌کردند، گفت سفر دیپلمات ارشد واشنگتن فرصتی برای ایالات متحده و اوکراین است تا در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) در اواخر ماه جاری هماهنگ شوند. این مقام ارشد گفته:

اوکراینی‌ها مأموریت مهمی در نیویورک دارند تا به متحدان و شرکای خود در سراسر جهان توضیح دهند که چه اتفاقی در حال وقوع است و نیاز مستمر به حمایت دارند. برای ما مهم است که به رهبری این تلاش جهانی برای حمایت از آنها ادامه دهیم.

در حالی که برخی از مقامات ایالات متحده به طور خصوصی از استراتژی ضدحمله اوکراین انتقاد کرده‌اند، این مقام به جز این که گفت اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی است، به جزئیات بیشتر نپرداخت. او گفت:

ما می‌خواهیم ببینیم و بشنویم که آنها قصد دارند در هفته‌های آینده چطور پیشروی کنند.

ورود بلینکن به کی‌یف کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بیش از ۲۴ میلیارد دلار از کنگره برای کمک به اوکراین برای شکست روسیه در جنگ جاری درخواست کرد. این در حالی است که برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حمایت مردم آمریکا از ادامه کمک‌های مالی به اوکراین کاهش یافته است. این مقام گفت که این دیدار به دولت کمک خواهد کرد تا حمایت مستمر از مردم آمریکا را مطرح کند.

این مقام، همچنین استدلالی را که بایدن برای حمایت از اوکراین در گذشته مطرح کرده بود، تکرار کرد و گفت:

دیکتاتورها و خودکامه‌ها نباید بتوانند تکه‌ای از همسایه خود را بگیرند و با مصونیت از مجازات آن را نگه دارند.

به گفته این مقام، همچنین انتظار می‌رود بلینکن اختصاص بیش از یک میلیارد دلار بودجه جدید ایالات متحده برای اوکراین را در طول این سفر اعلام کند، این مبلغ بخشی از آن کمک‌های امنیتی جدید آمریکا به اوکراین است. او در پاسخ به این پرسش که آیا بسته جدید حمایت شامل مهمات اورانیوم ضعیف شده است یا خیر، اظهار نظری نکرد.

در آوریل ۲۰۲۲ تنها چند هفته پس از خروج نیروهای روسی از مناطقی در شمال پایتخت اوکراین، بلینکن به همراه وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، به کی‌یف رفت. به گفته وزارت امور خارجه، بلینکن همچنین در مارس ۲۰۲۲ زمانی که در مرز با وزیر امور خارجه کولبا ملاقات کرد، برای مدت کوتاهی به اوکراین رفت.