ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز شنبه در یک سخنرانی خطاب به مردم روسیه متعهد شد که از کشور و مردم در برابر شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین، فرمانده مزدوران واگنر دفاع کند.

پوتین گفت این شورش به منزله «تهدیدی مرگبار برای کشور ما» است و وعده داد ضربه سختی به این شورش وارد خواهد کرد: «همه کسانی که شورش را تدارک دیدند به عذاب اجتناب ناپذیری مبتلا خواهند شد. نیروهای مسلح و سایر سازمان‌های دولتی دستورات لازم را دریافت کرده‌اند.»

او اقدامات پریگوژین را بدون اشاره به نام صاحب شرکت نظامی خصوصی واگنر، «خیانت» خواند. وی از مزدوران واگنر و کسانی که «به این جنایت کشیده شده‌اند» خواست که «مرتکب یک اشتباه مهلک و غم‌انگیز و منحصر به فرد نشوند و تنها انتخاب درست را انجام دهند – از شرکت در اعمال جنایتکارانه خودداری کنند.»

پوتین گفت که این شورش در زمانی رخ داد که کشورش دررابطه با اوکراین در میانه «سخت‌ترین نبرد برای آینده خود» است. پوتین گفت: «تمام ماشین نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی غرب علیه ما به راه افتاده است. این نبرد نیازمند اتحاد همه نیروها، همکاری، انسجام و مسئولیت‌پذیری است.»

رئیس جمهوری روسیه گفت که شورش مسلحانه در چنین زمانی «ضربه‌ای به روسیه و مردم آن است».

«کسانی که توطئه و سازماندهی یک شورش مسلحانه را ترتیب دادند و علیه همرزمانشان سلاح بلند کردند، به روسیه خیانت کردند و آنها پاسخگوی این اقدامشان خواهند بود.»

مالک پیمانکار نظامی خصوصی واگنر که خواستار شورش مسلحانه با هدف برکناری وزیر دفاع روسیه شده بود، صبح شنبه تأیید کرد که او و نیروهایش پس از عبور از مرز اوکراین به یک شهر مهم روسیه رسیده‌اند.

وزارت دفاع روسیه این اقدامات را «جنایت‌» خواند و از جنگجویان واگنر خواست به محل استقرار خود بازگردند. این وزارتخانه گفت که امنیت آنها را تضمین خواهد کرد.

همزمان مقام‌های مسکو و مناطق اطراف آن می گویند که متعاقب شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین، وضعیت فوق‌العاده ضد تروریسم اعلام کرده‌اند.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد: «به منظور جلوگیری از حملات تروریستی احتمالی در مسکو، وضع فوق‌العاده ضد تروریسم برقرار شده است».

تدابیر امنیتی در مسکو تشدید شده است. منطقه ورونژ در جنوب غربی روسیه که هم مرز با اوکراین است نیز این نوع وضعیت اضطراری را اعلام کرد.

وضعیت فوق العاده ضد تروریسم به مقام‌های روسیه اجازه می‌دهد تا کنترل‌ها را افزایش داده و دستگیری شهروندان را تسهیل کنند. تماس‌های تلفنی نیز می‌توانند به شکل گسترده‌تری شنود شوند.

پیش از سخنان پوتین، یوگنی پریگوژین ویدئویی از خود در روستوف-نا-دونو در مقر فرماندهی نظامی روسیه که بر نبردها در اوکراین نظارت دارد، منتشر کرد. او مدعی شد که نیروهایش در این شهر کنترل امکانات نظامی از جمله فرودگاه را به دست گرفته‌اند. ویدیوهای دیگری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، خودروهای نظامی از جمله تانک‌ها را در سطح خیابان‌های این شهر مهم نشان می‌دهد.

پریگوژین بامداد روز شنبه گفت که نیروهایش از اوکراین وارد روسیه شده و به روستوف رسیده‌اند، و افزود که با مقاومت سربازان جوان در پست‌های بازرسی مواجه نشده‌اند و نیروهایش «علیه کودکان نمی‌جنگند».

او در یکی از مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی و تصویری متعدد و خشم‌آلودی که از اواخر روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «ما هر کسی که در مقابلمان بایستد را نابود خواهیم کرد. ما رو به جلو پیش می‌رویم و تا آخر خواهیم رفت.»

سرویس‌های امنیتی روسیه به اعلامیه شورش مسلحانه پریگوژین با صدور فرمان دستگیری وی پاسخ داده بودند. به نشانه اینکه کرملین چقدر این تهدید را جدی گرفته است، تدابیر امنیتی در مسکو و روستوف-نا-دونو افزایش یافت. هنوز مشخص نیست که پریگوژین و نیروهای واگنر چگونه توانسته‌اند وارد شهر روستوف شوند یا چند سرباز همراه آن‌ها بوده است.

روز جمعه، پریگوژین ادعا کرد که ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، هواپیماهای جنگی را برای حمله به کاروان‌های واگنر که در کنار وسایل نقلیه معمولی حرکت می‌کردند، اعزام کرده است. او همچنین گفت که نیروهایش یک هلیکوپتر نظامی روسیه را که به یک کاروان غیرنظامی شلیک کرده بود، سرنگون کردند. ادعاهای هر دو طرف این درگیری قابل راستی‌آزمایی نیست.

وی گفت که اردوگاه‌های میدانی واگنر در اوکراین به دستور گراسیموف پس از نشستی در روستوف با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که در آن تصمیم به نابودی واگنر گرفته شد، مورد اصابت راکت‌ها، گلوله‌باران هلیکوپترها و آتش توپخانه قرار گرفت.

پریگوژین گفت که ۲۵ هزار سرباز تحت فرمان خود دارد و شویگو را مجازات خواهد کرد و از ارتش خواست که مقاومت نکند: «این یک کودتای نظامی نیست، بلکه یک راهپیمایی برای تحقق عدالت است.»

در حالی که نتیجه رویارویی هنوز نامشخص است، به نظر می‌رسد وضع کنونی سبب اخلال در حمله نظامی روسیه به اوکرلین شود. هنوز نیروهای اوکراین در حال بررسی مواضع دفاعی روسیه در مراحل اولیه یک ضد حمله هستند. این مناقشه، به ویژه اگر پریگوژین در آن پیروز شود، می‌تواند برای ولادیمیر پوتین و توانایی او برای حفظ یک جبهه متحد نیز پیامدهایی داشته باشد.