ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که سربازان اوکراینی یک ضدحمله گسترده را آغاز کرده‌اند و در تلاش‌های خود برای ضربه زدن به خطوط دفاعی مسکو در اوکراین متحمل خسارات «قابل توجه» شده‌اند.

پوتین روز جمعه در سوچی به خبرنگاران گفت: «ما به وضوح می‌توانیم بگوییم که حمله آغاز شده است، همانطور که استفاده ارتش اوکراین از ذخایر استراتژیکش نشان داد.»

وی گفت: «اما نیروهای اوکراینی به اهداف اعلام شده خود در نبرد دست پیدا نکرده‌اند.» پوتین بدون ارائه جزئیات گفت: «ما شاهد هستیم که نیروهای رژیم اوکراین متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند.»

از آنجایی که عملاً هیچ گزارش مستقلی از خط مقدم وجود ندارد و کی‌یف در مورد عملیات نظامی خود صحبت چندانی نکرده است، ارزیابی ادعاهای پوتین یا اینکه آیا اوکراین در تلاش برای بیرون راندن نیروهای رپس ضدحمله‌ای را آغاز کرده، غیرممکن است.

علی‌رغم اینکه تحلیلگران نظامی و منابع خبری در اوکراین می گویند که گزارش‌ها مبنی بر افزایش درگیری‌ها در چندین منطقه در امتداد خط مقدم با نیروهای روسی در شرق و جنوب‌شرق اوکراین به معنای آغاز عملیات ضدحمله اوکراینی‌ها است اما مقام‌های اوکراین یا این گزارش‌ها را به کل رد  یا از تأیید شروع حمله متقابل خودداری می‌کنند.

با این حال مسکو مدعی شد که تلاش‌های مکرر اوکراینی‌ها را برای شکستن خطوط دفاعی روسیه در منطقه زاپوریژژیا و به‌طور بالقوه تلاش برای قطع خطوط تدارکاتی به جنوب خنثی کرده است.

منابع نظامی روسیه تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یک تانک لئوپارد ۲ رها شده، قطعاً آسیب‌دیده، و در کنار آن تعدادی خودروی جنگی برادلی وجود دارد.

حضور این خودروها در میدان نبرد نشان دهنده مشارکت یگان‌های ارتش اوکراین است که به طور خاص برای ضد حمله تابستانی آموزش دیده و مجهز شده‌اند.

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی سی، روز جمعه گفت که «شاخص‌های مختلفی» نشان می‌دهد که ضدحمله اوکراین آغاز شده است و هشدار داد که مرحله اولیه ضدحمله «ممکن است بالاترین تلفات اوکراینی‌ها را نیز به همراه داشته باشد».

به گزارش مؤسسه مطالعات جنگ، اظهارنظر مستقیم پوتین در مورد ضدحمله اوکراین یک حرکت مهم برای رئیس‌جمهوری روسیه بود. این اندیشکده روز شنبه اعلام کرد که ظاهراً کرملین سیاست اطلاعاتی جدیدی را با هدف نمایش «مقابله روسیه با سیستم‌های تسلیحاتی غربی ارائه شده به اوکراین و برتری دفاعی روسیه» در ضدحمله اوکراین اتخاذ کرده است.

به گفته مؤسسه مطالعات جنگ، ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه ضدحمله دفع شده است – نکته‌ای که وبلاگ نویسان نظامی طرفدار مسکو با تمرکز بر تجهیزات نظامی تخریب شده و آسیب دیده غربی که به اوکراین اهدا شده می‌گویند – زودهنگام است.

مؤسسه مطالعات جنگ در آخرین گزارش خود گفت: «مقام‌های اوکراینی به شکل مستقیم اذعان کرده‌اند که انتظار دارند در طول عملیات ضدحمله بهاره تلفات و خساراتی را متحمل شوند. این اندیشکده پیش‌تر گفته بود که مرحله اولیه عملیات ضدحمله اوکراین احتمالاً پرهزینه‌ترین و سخت‌ترین مرحله از نظر تلفات جانی و نابودی تجهیزات خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در سخنرانی شبانه خود در روز جمعه، بار دیگر از رشادت «همه کسانی که این روزها در نبردهای سختی به سر می‌برند» تمجید کرد.

او گفت: «ما رشادت شما را می‌بینیم و برای هر دقیقه از زندگی شما از شما سپاسگزاریم – زندگی‌ای که واقعاً زندگی اوکراین است.»

اوایل روز جمعه، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که روسیه در منطقه جنوب شرقی زاپوریژژیا در حالت تدافعی قرار دارد، اگرچه کانون درگیری‌ها در شرق، به ویژه در منطقه دونتسک باقی مانده است.

او «نبردهای سنگین» را در لیمان، باخموت، آودیوکا و مارینکا توصیف کرد.

والری شرشن، سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین در زاپوریژژیا به رادیو آزادی گفت که نیروهای اوکراینی در جست‌وجوی نقاط ضعف در خطوط روسیه هستند و مسکو در تلاش است با استقرار مین، ساخت استحکامات و بازآرایی نیروها خطوطش را تقویت کند.

موفقیت نظامی اوکراین در منطقه زاپوریژژیا، نیروهای این کشور را قادر می‌سازد تا دسترسی روسیه به پل زمینی که روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می‌کند، حذف کنند. این یک شکست قابل توجه برای روسیه خواهد بود.