کارگران قرارداد موقت و پروژه‌ای برای سومین روز متوالی اعتصاب کردند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز از گسترده‌تر شدن اعتصاب خبر داد.

در روز یکشنبه سوم اردیبهشت کارگران تحت قرارداد شرکت‌های پیمانکاری در پتروشیمی آدیش کنگان، پیمانکاری داوودی در مس سرچشمه، پایا صنعت پترو پالایش چند مرکز نفت و گاز و پالایشگاه دیگر به اعتصاب پیوستند.

همزمان با گسترش اعتراضات در مراکز نفت و گاز، پالایشگاه‌ها و چند مرکز صنعتی دیگر، صفحه کمپین مرکزی کارگران نفت و گاز در اینستاگرام تصاویر و ویدئوهایی از تحویل وسایل و ترک محل کار کارگران منتشر کرده است.

دور تازه اعتصاب کارگران پروژه‌ای و قرارداد موقت از یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ با مطالبه افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، کاهش روز و ساعت کار، بهبود وضعیت اقامتگاه و وضعیت بهداشتی آغاز شد.

بر اساس گزارش‌ شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت تا صبح یکشنبه کارگران قراردادی تحت پیمان ۳۰ شرکت پیمانکاری در پروژه‌های نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، معادن و صنایع فولادی به اعتصاب پیوسته‌اند.

این شورا در بیانیه‌ای که روز شنبه دوم اردیبهشت منتشر شد، افزایش ۷۹ درصدی دستمزد و طرح بیست/ ده که به معنای ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت است را «مطالبه فوری» کارگران اعلام کرد و نوشت: «ما پیگیر دیگر مطالبات پاسخ نگرفته خود از جمله کوتاه شدن دست پیمانکاران مفت‌خور، بهبود وضع خوابگاه‌ها و بالابردن استاندارد آنها در حد قابل قبول است، ایمنی محیط کار هستیم.»

اعتصاب گسترده کارگران پیمانی در رسانه‌های خبری داخلی ایران سانسور و بایکوت شده است. مقام‌های مسئول در وزارت نفت و وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی با گذشت سه روز از آغاز اعتصاب سکوت کرده‌اند و تشکل‌های کارگری دولتی چون خانه کارگر هم که چند رسانه خبری را در اختیار دارد، اعتصاب گسترده کارگران پیمانی را نادیده گرفته است.

کارگران پیمانی نفت در سال‌های گذشته نیز اعتصاب‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را با هدف خلع ید از پیمانکاران که کارگران را با همدستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت نفت استثمار می‌کنند، افزایش دستمزد، کاهش روز و ساعت کار و بهبود وضعیت بهداشتی و کیفیت خوابگاه‌ها و غذا اعتصاب کردند.

در پاییز ۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی که به دست پلیس گشت ارشاد به قتل رسید هم کارگران پروژه‌ای در چند مرکز دست به اعتصاب زدند. این اعتراض با خشونت سرکوب شد و دست‌کم ۲۵۰ کارگر پیمانی نفت و گاز بازداشت شدند.