توماج صالحی، خواننده سبک رپ را به افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم کردند.

خبرگزاری مهر به نقل از اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان نوشت کیفرخواست توماج صالحی هفته گذشته صادر شده اما او هنوز محاکمه نشده است.

جعفری اتهام‌های مطرح شده علیه این رپر را را «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز» اعلام کرد و گفت: «بخشی از اتهامات توماج صالحی در دادگاه عمومی و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب اصفهان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

نیروهای امنیتی ۸ آبان با انتشار یک تصویر منسوب به توماج صالحی با چشم‌بند گفتند که او را «در حین خروج از کشور» بازداشت کرده‌اند. به فاصله کوتاهی حساب کاربری توماج صالحی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که نیروهای امنیتی برخلاف ادعایشان او را نه در حال خروج از کشور که در گردبیشه از توابع بروجن در استان چهارمحال و بختیاری با خشونت فراوان بازداشت کرده‌اند.

بنا بر گزارش منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر ماموران امنیتی صالحی را در زندان شکنجه کرده‌اند و او را برای اعتراف اجباری تحت فشار گذاشته‌اند.

توماج صالحی از خوانندگان سبک رپ در ایران است که ترانه‌هایش با استقبال فراوان روبرو شده است. ماموران امنیتی شهریور ۱۴۰۰ هم یک‌بار دیگر این خواننده را در اصفهان بازداشت کرده بودند. او در آن پرونده به تبلیغ علیه نظام متهم شد.

در یک خبر دیگر شبکه حقوق بشر کردستان از شکنجه شدید بر سامان یاسین، رَپِر کرمانشاهی که از دهم مهر ماه در زندان حبس شده است، خبر داد و نوشت که ماموران امنیتی او را برای اعتراف اجباری شکنجه کرده‌اند.

بنا بر این گزارش «نگهداری به مدت سه روز در یک محل بسیار سرد، ضرب و شتم شدید و پرتاب از ارتفاع به پایین از جمله شکنجه‌هایی است که این هنرمند کرد طی مدت بازداشت» از جمله شکنجه‌هایی بوده که بازجویان بر یاسین تحمیل کرده و او نیز زیر فشار این شکنجه‌ها به «اعتراف اجباری» تن داده است.

دادگاه انقلاب تهران یاسین را به محاربه متهم کرده است، اتهامی که می‌تواند برای او خطر اعدام را در پی داشته باشد.

نهادهای بین‌المللی ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران پیشتر در بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی نسبت به صدور حکم اعدام برای یاسین سلمان و دیگر بازداشت‌شدگانی که به محاربه متهم شده‌اند، هشدار داده اند.

بنا بر گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از زمان آغاز اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی بیش از ۱۸ هزار نفر در سراسر ایران بازداشت شده‌اند. دادگاه‌های انقلاب تا کنون دستکم ۱۳ نفر را به محاربه متهم کرده‌اند.