سنتکام شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر در صفحه توییتر خود‌ نوشت:

«پرواز دو بمب افکن بی‌ـ۵۲ ارتش ایالات متحده آمریکا به‌همراهی جنگنده‌هایی از ۱۳ کشور هم‌پیمان در منطقه خاورمیانه نشانگر توانایی سنتکام در انتقال سریع نیروی نظامی و همکاری با نیروهای ائتلاف و شرکای منطقه‌ای جهت اطمینان از ثبات و امنیت این منطقه حساس» است.

دو هواپیمای بوئینگ بی‌ـ۵۲ استراتوفورترس از پایگاه هوایی بارکسدیل لوئیزیانا با ۱۳ جت جنگنده نیروی هوایی کشورهای متحد آمریکا، این مأموریت را انجام دادند.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس سنتکام در بیانیه‌ای گفت:

«مأموریت گروه ضربت بمب‌افکن‌ها نشان‌دهنده پایبندی ما به امنیت منطقه‌ای و توانایی‌های جمعی شرکای نظامی‌مان در منطقه است.»

کوریلا افزود سنتکام می‌تواند میزان قابل توجهی از قدرت رزمی هوایی خود را «بسیار سریع» در کنار هم‌پیمان‌های آمریکا قرار دهد. او گفت:

«ما می‌توانیم همین کار را در زمین و دریا انجام دهیم تا قاطعانه با هر چالشی روبه‌رو شویم.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که دو فروند جنگنده اف‌ـ۳۵ این کشور، بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ آمریکا را در جریان مانور پنج‌شنبه اسکورت کردند. ارتش اسرائیل در توئیتی اعلام کرد:

«به‌عنوان بخشی از همکاری‌های فزاینده با نیروهای مسلح ایالات متحده، این پرواز بخشی از سلسله رزمایش‌های مشترک برای تقویت آمادگی ما در برابر همه سناریوها است.»

ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نهم نیروی هوایی آمریکا، نیز با بیان این‌که رزمایش فوق نشان‌دهنده تعهد پایدار ایالات متحده به منطقه خاورمیانه است، گفت:

«ما به‌همراه شرکای خود می‌توانیم به سرعت قدرت رزمی گسترده‌ای را به منطقه عملیاتی مشترک خود اعزام کنیم.»

با این‌که نامی از ایران برده نشده است اما این رزمایش به‌عنوان هشداری به ایران محسوب می‌شود که از یک سو همچنان به ارسال سلاح به روسیه، افزایش غنی‌سازی اورانیوم و حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه ادامه می‌دهد، و از سوی دیگر مدعی تولید «موشک بالستیک هایپرسونیک» شده است.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران تاکنون در چندین نوبت به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کرده‌اند.

روز گذشته امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران گفت جمهوری اسلامی موشک بالستیک هایپرسونیک ساخته است. این موشک‌های مافوق صوت، از جمله سلاح‌های استراتژیک زرادخانه‌های مدرن هستند که رهگیری و انهدام آن با سلاح‌های لیزری امکان‌پذیر است.

روسیه در جنگ اوکراین تاکنون دوبار از موشک هایپرسونیک استفاده کرده است. این ظن وجود دارد که فن‌آوری این نوع موشک‌ها از روسیه به ایران منتقل شده باشد.

روز پنج‌شنبه سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی سنتکام نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ژنرال مایکل اریک کوریلا طی هفته گذشته گفت‌وگوهای مهمی با مقامات نظامی بحرین، مصر، اسرائیل، اردن، کویت لبنان، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و یمن، کشورهای هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه داشته است.

بوچینو افزود آن‌ها «درباره موضوعات دوجانبه برای شرکای منطقه‌ای ما بحث و بر تعهد پایدار در امنیت خاورمیانه تمرکز کردند».

پیش از این نیز بارها بمب‌افکن‌های آمریکایی مانورهای مشابهی را در آسمان خاورمیانه انجام داده‌اند.