به گزارش خبرگزاری رویترز، یوشیهیده سوگا نخست‌وزیر ژاپن جمعه ۳ سپتامبر/۱۲ شهریور اعلام کرد استعفا می‌دهد و شرایط را برای انتخاب نخست‌وزیر جدیدی فراهم می‌آورد. دوران یک ساله نخست‌وزیری سوگا تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا و انتقادها از نحوه مقابله با همه‌گیری قرار گرفت. به همین سبب هم میزان محبوبیت و حمایت مردمی از سوگا در این مدت کوتاه کاهش یافت.

شینزو آبه که از سال ۲۰۰۶ نخست‌وزیری ژاپن را به عهده داشت و یکی از قدیمی‌ترین رهبران سیاسی جهان به شمار می‌آمد، سال گذشته در اثر ابتلا به بیماری، استعفا داد و یوشیهیده سوگا به نخست‌وزیری ژاپن رسید.

انتخابات پارلمانی ژاپن در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. رویترز می‌نویسد در همان حال همه‌گیری ویروس کرونا و نحوه مقابله دولت ژاپن با همه‌گیری میزان محبوبیت سوگا را به میزان بیش از ۳۰ درصد کاهش داده است.   

یوشیهیده سوگا با وجود موج تازه‌ای از همه‌گیری ویروس کرونا در ژاپن بازی‌های المپیک را که با آغاز همه‌گیری به مدت چندین ماه به تعویق افتاده بود لغو نکرد و سبب شد که همه‌گیری در ژاپن بالا بگیرد.

انتخابات پارلمانی ژاپن در اکتبر سال جاری برگزار می‌شود. رهبر حزب حاکم به طور سنتی نخست‌وزیر ژاپن به شمار می‌آید. اکنون با کناره‌گیری یوشیهیده سوگا حزب لیبرال دموکرات ژاپن می‌تواند رهبر تازه‌ای انتخاب کند.

تا پیش از نخست‌وزیری شینزو آبه که به مدت هشت سال زمام امور را در دست داشت، ژاپن در طی هشت سال، شش نخست‌وزیر به خود دید. سال‌های نخست زمامداری آبه هم با بحران‌ها و چالش‌های سیاسی بسیار توأم بود.

بلافاصله بعد از اعلام کناره‌‌گیری یوشیهیده سوگا شاخص نیکی دو درصد افزایش یافت و شاخص تیپکس هم به بالاترین میزان خود از سال ۱۹۹۱ تاکنون رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوشیهیده سوگا در جمع خبرنگاران گفت:

«به حزب لیبرال دموکرات اطلاع دادم که مایلم در آینده بر مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا متمرکز باشم، به همین جهت از رقابت‌ها بر سر رهبری حزب کناره‌گیری کردم.»

سوگا در ادامه افزود:

«نمی‌توانم هر دو کار را همزمان انجام دهم. بنابراین بهتر است بر یکی از این امور متمرکز بمانم.»

نخست‌وزیر مستعفی در ادامه افزود که هفته آینده در یک نشست خبری توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد.

در هفته‌ای که گذشت سوگا برای حفظ قدرت پیشنهاد انحلال پارلمان را داده بود.

مقامات حزب لیبرال دموکرات ژاپن اعلام کرده‌اند سوگا تا ۲۹ سپتامبر که انتخابات درون‌حزبی برگزار شود، دولت را همچنان اداره می‌کند.

حزب لیبرال دموکرات اکثریت کرسی‌های پارلمان ژاپن را در دست دارد و کسی که به رهبری این حزب برسد، جانشین یوشیهیده سوگا خواهد بود.