خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی اعلام کرد صبح چهارشنبه ۱۴ ژوئیه/ ۲۳ تیر در اثر انفجار در یک اتوبوس در شمال پاکستان، در منطقه «کوهستان بالا» در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان نزدیک یک اردوگاه کار چند نفر کشته و زخمی شدند.

از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان اطلاع دقیقی در دست نیست. رویترز گزارش داد دست‌کم هشت نفر از جمله شش شهروند جمهوری خلق چین و یک سرباز پاکستانی در این انفجار جان خود را از دست دادند. برخی رسانه‌های خبری در پاکستان اعلام کرده‌اند شش نفر در این حادثه کشته شدند.

هنوز مشخص نیست این انفجار با یک بمب کنارجاده‌ی اتفاق افتاده و یا اینکه بمب را در اتوبوس کار گذاشته بودند.

یک مقام بلندپایه پاکستانی که نام او افشا نشده در مصاحبه با رویترز گفت:

«اتوبوس بعد از انفجار خسارت زیادی دید. همه نیروهای امدادگر دولتی بسیج شدند تا به مجروحان کمک کنند. آن‌ها با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفته‌اند.»

به گفته این مقام بلندپایه شش شهروند جمهوری خلق چین و یک سرباز و یک فرد محلی در این انفجار جان باختند.

بر همین اساس چندین نفر دیگر هم مجروح شدند.

یک مقام اداری در منطقه هزاره به رویترز گفت اتوبوس حامل ۳۰ مهندس چینی بود که در پروژه احداث نیروگاه داسو در مرز کوهستانی پاکستان و افغانستان فعالیت می‌کنند.  این پروژه بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر است که می‌بایست غرب چین را به بندر گوادر پاکستان مرتبط کند. ارزش این پروژه حدود ۶۵ میلیارد دلار است.

مهندسان چینی از چند سال پیش تاکنون با کارگران پاکستانی در حال احداث یک نیروگاه آبی در این منطقه هستند. چندی پیش مقامات افغانستان نسبت به احداث سد داسو در مسیر رودخانه کابل – اندوس اعتراض کردند و این اقدام دولت پاکستان را مغایر با قوانین بین‌المللی دانستند.

مقامات سد داسو به رسانه‌های خبری پاکستان گفته‌اند هنوز مشخص نیست این حادثه در اثر انفجار رخ داده یا یک سانحه رانندگی بوده است. در این منطقه تلفن‌های همراه ظاهراً خط نمی‌دهد و این امر کار تخقیقات را دشوار کرده است.  

به گزارش رویترز مجروحان و اجساد کشته‌شدگان به مرکز بهداشت روستایی داسو منتقل شده‌اند. تحقیقات برای تعیین علت حادثه و اطلاعات بیشتر در مورد آن در حال انجام است.

نیروگاه برق‌آبی داسو بر روی رودخانه سند و ۷۴ کیلومتر پایین دست سد باشا در منطقه کوهستان بالا در ایالت خیبر پختونخوا در حال احداث است.

فاز یک سد داسو تا سال ۲۰۲۵ تکمیل می‌شود که ۲۱۶۰ مگاوات برق به شبکه ملی پاکستان اضافه می‌کند. این ظرفیت با اتمام فاز دوم خود تا سال ۴۳۲۰ به ۲۰۲۹ مگاوات افزایش می‌یابد.