نيروهای شبيحه

روزنامه فيگارو، چاپ فرانسه در گزارشی نوشته است جمهوری اسلامی ايران با کمک حزب‌الله لبنان يک گروه شبه‌نظامی‌ را در سوريه آموزش می‌دهد تا در صورت تغيير رژيم در اين کشور بتواند از منافع خود دفاع کند.

اين ارتش جيش الشعبی (ارتش خلق) ناميده می‌شود و حدود ۵۰ هزار نفر که به‌طور عمده از اقليت شيعيان سوريه‌ هستند، در آن شرکت دارند.

جنگجويان اين ارتش توسط کميته‌های دفاع مردمی سوريه يا همان “شبيحه” که به “لباس‌شخصی‌”های طرفدار حکومت بشار اسد معروف هستند، انتخاب می‌شوند.

اين شبه‌نظاميان که هر روز حضور آن‌ها در سوريه پررنگ‌تر می‌شود، همزمان در کنار نيروهای ارتش سوريه در جبهه‌هايی که نيروهای ارتش قادر به نبرد نيستند عليه نيروهای مخالف وارد عمل می‌شوند.

ماهرترين اين نيروها توسط اعضای حزب‌الله لبنان و نيروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ايران، آموزش ديده‌اند.

گزارش فيگارو می‌افزايد اين ارتش در ماه اوت توسط آمريکا شناسايی شد و لئون پانه‌تا وزير دفاع وقت اين کشور نيز از آن سخن گفت.

در ماه دسامبر اتهامات و مدارک موجود به‌اندازه کافی وجود داشت تا وزارت خزانه‌داری آمريکا جيش الشعبی را در فهرست تحريم‌های خود عليه سوريه قرار دهد.

از آن زمان آمريکا نيروی قدس سپاه پاسداران ايران را همواره به “آموزش و تأمين مالی ميليون‌ها دلاری” اين گروه شبه‌نظامی متهم ساخته و می‌گويد اين گروه با همان روشی که حکومت ايران در رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری دهم اعتراضات مردم را سرکوب کرد عمل می‌کند.

گزارش فوق می‌افزايد جنبش‌های شيعه عراق نيز در آموزش اين نيروها نقش دارند و آن‌ها هستند که به دفاع از شهرهای شيعه‌نشين سوريه ياری می‌رسانند.

فيگارو افزوده است که در ماه‌های اخير دستگاه امنيتی سوريه تصعيف شده و ايران که در حرفه‌ای شدن شبه‌نظاميان “ارتش خلق” تأثير مهمی داشته در سازماندهی امنيتی سوريه نقش بيشتری ايفا می‌کند.