همزمان با سالگرد مرگ‌بارترین روز اعتراضات آبان ۹۸ (۲۵ آبان/ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹)، عفو بین‌الملل از وب‌سایتی با عنوان «اینترنت خاموش، کشتار بی‌صدا» رونمایی کرد. گزارش‌های منتشر شده در این وب‌سایت نشان می‌دهند مقام‌های جمهوری اسلامی چگونه سرکوبی مرگ‌بار را که صدها کشته به جا گذاشت، از چشم جهانیان پنهان کردند.

آن‌چه در این وب‌سایت در معرض دید مخاطبان قرار گرفته اما محصول پژوهش مشترک عفو بین‌الملل با «دانشگاه حرتی» و «پروژه تشخیص و تحلیل قطعی اینترنت» (IODA) است که نشان می‌دهد سرکوب مرگ‌بار معترضان توسط نیروهای امنیتی «با قطع دسترسی اکثریت شهروندان به اینترنت» همراه بوده و مقامات ایران بدین ترتیب مردم را «در تاریکی تقریبا مطلق اینترنتی» فرو برده‌اند.

بر اساس تحلیل داده‌های «پروژه تشخیص و تحلیل قطعی اینترنت»، مستقر در دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو، از بعدازظهر ۲۵ آبان ۱۳۹۸ و هم زمان با شدت گرفتن اعتراضات در بسیاری از شهرهای ایران، اپراتورهای تلفن همراه ابتدا ساعت دو بعدازظهر شروع به قطع شدن کردند و با افت مداوم سیگنال‌ها در ساعات بعدی، تا ساعت هفت عصر، ایران در «تاریکی کامل اینترنت» فرو رفت.

بر پایه اطلاعات ارائه شده در این تحقیقات «۲۳۲ جان‌باخته با نام کوچک و فامیل» شناسایی شده‌اند. همچنین در مورد هفت نفر از قربانیان نام کوچک یا فامیل آنها به ‌دست آمده است:

«در اکثر موارد سن، جنسیت و همچنین محل و تاریخ واقعه منتهی به مرگ شناسایی شده است. در مورد تقریبا نیمی از قربانیان، جزییات جراحات منتهی به مرگ بر اساس تصاویر، گواهی‌های فوت و جوازهای دفن معلوم شده است.»

تا زمان انتشار این گزارش هیچ مقام مسئولی برای این کشتارها مورد تحقیقات کیفری قرار نگرفته و پاسخگو نشده است.

عفو بین‌الملل از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است یک ساز و کار تحقیقاتی برای بررسی کشتار معترضان و عابران، از جمله کودکان تأسیس کنند تا زمینه محاکمه‌ عادلانه‌ افرادی که در فرمان‌دهی، برنامه‌ریزی یا اجرای این موارد جدی نقض حقوق بشر نقش داشته‌اند، فراهم شود.

  • در همین زمینه