مخلص بازون، رییس تعمیرات و زیربناهای وزارت معارف افغانستان گفته است  برای حدود ۴۵ درصد دانش‌آموزان این کشور «ساختمان مکتب برای فراگیری دانش وجود ندارد».

تصویری از یک مدرسه در افغانستان

به گزارش روزنامه «۸ صبح» مخلص بازون، رییس تعمیرات و زیربناهای وزارت معارف افغانستان از ساخت سه‌هزار مکتب در ۱۷ ولایت این کشور خبر داده و اظهار امیدواری کرده است که با تکمیل آن، کمبود ساختمان مکتب برای نزدیک به نیمی از دانش‌آموزان افغان در برخی از ولایات کاهش یابد.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف افغانستان هم کمبود مدرسه در این کشور را تائید کرده و اعلام کرده است دولت ساخت ۶ هزار مدرسه را در دستور کار دارد. او اما گفته است در صورتی که ساخت ۶ هزار مدرسه در افغانستان هم به اتمام برسد « باز هم حدود ۲۰ درصد از دانش‌‌آموزان جایی برای فراگیری دانش ندارند».

شمار دانش‌آموزان در افغانستان حدود ۹ میلیون نفر اعلام شده است. حدود ۴ میلیون نفر از این دانش‌اموزان از داشتن مدرسه و کلاس درس محروم‌اند.

دانش‌آموزان و مدرسان افغانستانی علاوه بر کمبود مدرسه و فضای آموزشی، سایه تهدید طالبان را نیز در کنار خود حس می‌کنند. تنها در ماه جاری دو حمله تروریستی به یک مدرسه و دانشگاه در کابل جان چندین دانش‌آموز و دانشجو را گرفت.

بیشتر بخوانید: