با وجود خطر بالای انتقال ویروس جدید کرونا در محیط‌های بسته، با وجود کمپین‌های مردمی با هشتگ‌ «#لغو_کنکور» و با وجود اینکه وزارت بهداشت گفته بود که اگر ریسک بالا باشد نباید هیچ کنکوری برگزار شود، کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در ایران برگزار شد.

کنکور دکتری و کارشناسی ارشد در حالی برگزار شد که نگرانی عمومی در مورد برگزاری کنکور برای دوره‌های تحصیلی دیگر همچنان وجود دارد. در کنکور دکتری تعداد قابل توجهی از داوطلب‌ها غایب بودند. فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش هفته پیش و پس از برگزار کنکور دکتری خبر داد که ۳۰ درصد از داوطلبان آزمون دکتری تخصصی سال ۹۹ در آزمون حاضر نشدند. این رقم هنوز برای کنکور کارشناسی ارشد در سطح کشور مشخص نیست.

تصاویر زیر مربوط به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ در شهر کاشان و دانشگاه کاشان است. در این آزمون، که از روز ۱۶ مرداد به مدت سه روز برقرار بود، چهار هزار و ۲۴۶ داوطلب ثبت نام کرده بودند و در بین آنها سه هزار و ۹۹ داوطلب در سه روز در کنکور شرکت کردند. یک هزار و ۱۴۷ داوطلب هم به محل آزمون نرفتند و غایب بودند.

با این حال، این یعنی سه هزار و ۹۹ دانشجو حداقل به مدت چندین ساعت در سه روز ناچار شدند که در محیط‌های بسته، در شرایط همه‌گیری بیماری کوید ۱۹، در کنار هم نفس بکشند.

در اسفند ماه سال گذشته، در حالی که ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایران گسترش می‌یافت، وزارت بهداشت برگزاری کنکور ۱۳۹۹ را به تعویق انداخت. اما آزمون‌های سراسری برای کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکتری با چند بار تمدید اعلام شدند. و آخر سر قرار شد که کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهار روز برگزار شوند. هیچ پروتکل بهداشتی‌ای نیست که احتمال انتقال ویروس کرونا در محیط‌های بسته را حتی با ماسک و فاصله‌گذاری به صفر برساند.