کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا نامزدی ژنرال ژوزف دانفورد را به‌عنوان فرمانده جدید نظامیان آمریکایی و نیروهای بین‌المللی کمک به تأمین امنیت افغانستان (آیساف) مورد تأيید قرار داد.

ژنرال دانفورد جانشین ژنرال جان آلن خواهد شد که از مردادماه ۱۳۹۰ تاکنون فرماندهی آیساف را که زیر پوشش ناتو فعالیت می‌کند، برعهده دارد.

مجلس سنای آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دانفورد از سوی کمیته نیروهای مسلح این مجلس به‌عنوان فرمانده جدید آیساف مورد تأييد قرار گرفته است.

این ژنرال چهار ستاره که سابقه کار در عراق را در کارنامه خود دارد در حال حاضر معاون فرماندهی نیروی دریایی آمریکا است. وی ماه گذشته از سوی باراک اوباما برای این مقام نامزد شده بود.

باراک اوباما گفته است که وی به “تجارب گسترده، رهبری استراتژیک و دیدگاه” دانفورد اطمینان کامل دارد و چنانچه از سوی مجلس سنا نیز مورد تأيید قرار گرفت نیروهای آمریکایی و آیساف را در حالی که نیروهای امنیتی افغانستان در حال برعهده گرفتن مسئولیت کامل تأمین امنیت کشور خود هستند، برای رسیدن به یک پایان با مسئولیت رهبری خواهد کرد.

طبق توافق دولت افغانستان و ناتو، مسئولیت تأمین امنیت افغانستان تا زمستان ۱۳۹۳ (پایان ۲۰۱۴) به نیروهای امنیتی این کشور واگذار خواهد شد و تا آن زمان نیروهای خارجی نیز افغانستان را ترک خواهند کرد.