اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاهان، در ایالات متحده آمریکا ادامه دارد و خبرگزاری‌ها از شکل گرفتن دور جدیدی از شورش‌های اعتراضی در روز یکشنبه خبر می‌دهند. مقامات ۲۵ شهر در ۱۶ ایالت آمریکا حکومت نظامی اعلام کرده‌اند. همزمان با آماده‌باش گارد ملی، پلیس در شهرهای مختلف ده‌ها معترض را دستگیر کرده‌ است.

واشینگتن، ۳۱ مه/۱۱ خرداد – ۲۵ شهر ایالات متحده آمریکا مقررات منع آمد و شد اعلام کردند و گارد ملی این کشور برای سرکوب معترضان به حالت آماده‌باش درآمده است عکس از Alex Wong/Getty Images/AFP

مرگ جورج فلوید، مرد غیرمسلح سیاه‌پوستی که فشار زانوی یک افسرپلیس سفید پوست میناپولیس جان او را گرفت، به شورش علیه خشونت دامنه‌دار پلیس ایالات متحده آمریکا نسبت به سیاه‌پوستان منجر شده است. شهرهای مختلف آمریکا از دوشنبه گذشته تاکنون اعتراض به مرگ جورج فلوید را شاهد بوده‌اند. اعتراضاتی که در برخی از شهرها به خشونت کشیده شده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان تجمعات اعتراضی در روز یکشنبه ۳۱ مه/۱۱ خرداد نیز در حال شکل‌گیری هستند و بسیاری از ایالت‌ها از گارد ملی برای سرکوب و خاموش کردن شورش‌ها کمک خواسته‌اند.

در میناپولیس، دو خبرنگار رویترز با گلوله پلاستیکی پلیس زخمی شدند. معترضان می‌گویند تا زمانی که هر چهار افسری که «با خونسردی» در صحنه قتل جورج فلوید حضور داشته‌اند، دستگیر و محاکمه نشوند، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. درک شاوین، مردی که قساوت او جان جورج فلوید را گرفت، به اتهام قتل درجه سوم و قتل غیرعمد دستگیر شده است. برای سه افسر همراه او که شاهد این صحنه بودند اما جلوی مرگ فلوید را نگرفتند، پرونده تشکیل نشده است.

یکشنبه برادر جرج فلوید نیز اعلام کرد در تماس روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری با خانواده فلوید، ترامپ حتی به او اجازه صحبت نداده و تنها او را مجبور به شنیدن سخنانش کرده است.

به‌دنبال تشدید اعتراضات در روز گذشته (شنبه)، ۲۵ شهر در ۱۶ ایالت آمریکا مقررات حکومت نظامی اعلام کردند. مقررات منع آمد و شد اما در میناپولیس تاثیری در تعداد معترضان در خیابان نگذاشته و روز یکشنبه نیز معترضان به خیابان آمده‌اند. پلیس این شهر صبح یکشنبه در کنفرانس خبری اعلام کرد ده‌ها نفر را دستگیر کرده و به دستگیری معترضان ادامه خواهد داد. پلیس همچنین گفت هیچ ماموری در تظاهرات «خشونت‌بار» شب گذشته جراحت جدی برنداشته است.

همزمان دفتر فرماندار ایالت کالیفرنیا نیز با صدور بیانیه‌ای در منطقه لس‌آنجلس که صحنه درگیری نیروهای پلیس و معترضان بوده، وضعیت فوق‌‌العاده اعلام کرد. در بسیاری از شهرهای این ایالت نیز حکومت نظامی اعلام شده است.

سی ان ان همچنین از اعمال مقرارت منع آمد و شد در شهر سن فرنسیسکو و ادامه اعتراضات و دستگیری معترضان در سیاتل خبر داده است. پلیس سیاتل ۲۷ نفر را به اتهام آتش‌زدن و تخریب اموال بازداشت کرده است.

در ایالت میزوری نیز ساختمان پلیس فرگوسن به خاطر آسیب‌های ناشی از شورش معترضان تخلیه شد و شهردار فرگوسن نیز حکومت نظامی اعلام کرد. فرگوسن در سال ۲۰۱۴ هم صحنه شورش‌هایی در اعتراض به قتل مایکل براون، نوجوان ۱۸ ساله سیاه پوست بود که با شلیک گلوله پلیس به قتل رسید.

معترضان در شهرهای مختلف قتل جورج فلوید سیاه‌پوست به ‌دست پلیس را نمونه آشکاری از رفتارهای نژادپرستانه در آمریکا توصیف کرده‌اند و خواستار اجرای عدالتند.

در همین زمینه: