پس از وقفه‌ای چند هفته‌ای به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا، از شنبه ۲۳ فروردین دو سوم کارمندان و کارگران ایران کار خود را آغاز خواهند کرد و وسائل نقلیه عمومی نیز با ازدحام روبه‌رو خواهند شد. از این رو مسئولان شبکه حمل و نقل عمومی تدابیری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) در نظر گرفته‌اند. هیچ کنترلی بر اجرای این تدابیر وجود ندارد و «تعهد مردم» تنها تضمین ممکن در این زمینه است.

مترو تهران در دوران کرونا ـ عکس از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)
مترو تهران در دوران کرونا ـ عکس از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته است که از فردا ۲۳ فروردین دو سوم کارمندان و کارگران در شهرستان‌ها در محیط کاری خود حاضر باشند و از ۳۰ فروردین نیز فعالیت‌ها در تهران آغاز شود. بدین ترتیب خیابان‌ها به‌ویژه در پایتخت بار دیگر شاهد ازدحام جمعیت خواهند بود.

دولت حسن روحانی به‌منظور ادامه فعالیت اقتصادی در کشور اکنون بر «فاصله‌گذاری هوشمند» بیشتر تأکید می‌کند در حالی‌که با شروع فعالیت‌های اقتصادی، فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت و تأثیر مستقیمی بر گسترش ویروس کووید-۱۹ در کشور خواهد داشت.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر جمعه ۲۲ فروردین در آخرین آمار رسمی خود در مورد شیوع کروناویروس در ایران اعلام کرد که مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۲۳۲ نفر رسیده و شمار مبتلایان به ۶۸۱۹۲ نفر افزایش یافته است.

به‌منظور رعایت فاصله‌گیری اجتماعی (فیزیکی) در وسائل نقلیه عمومی از روز شنبه، مسئولان این بخش به‌ویژه در تهران تدابیری در نظر گرفته‌اند.

در بخش ترافیک شهر، شورای ترافیک تهران تصمیم گرفته است که از فردا شنبه ۲۳ فروردین طرح ترافیک از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بعد از ظهر اجرا شود. از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به شهروندان شاغل در تهران فرصت دو ساعته داده خواهد شد که در طرح‌های ترافیکی از داخل طرح فقط یک بار به صورت رایگان خارج شوند.

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا ساعت کاری ادارات از شنبه ساعت ۷ تا ۱۴ خواهد بود.

شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز از شنبه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) را در اتوبوس‌ها اجرا خواهد کرد. براین اساس، بر روی صندلی‌های دو تایی، تنها یک نفر می‌تواند بنشیند و صندلی خالی نیز با علامت مشخص می‌شود. همچنین در کف اتوبوس‌ها علامتی نصب خواهد شد که مردم را به رعایت فاصله از یکدیگر دعوت می‌کند.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتویوسرانی شهر تهران در این‌باره به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و اگر اتوبوس، دارای مسافران زیادی بود، از سوار شدن به آن خودداری کنند، اما دقت داشته باشید ما قوه قهریه نداریم و تنها می‌توانیم با اتکا به تعهد مردم، این طرح را اجرایی کنیم.»

سازمان تاکسیرانی تهران نیز گفته است برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) تنها دو مسافر می‌توانند در صندلی‌های عقب تاکسی سوار شوند و طلق‌هایی برای ایجاد فاصله میان رانندگان و مسافران بر روی سه هزار دستگاه تاکسی نصب می‌شود. همچنین فضایی برای ردوبدل کردن پول در تاکسی‌ها تعبیه شده است.

در مترو تهران هم افزون بر ضدعفونی هر روزه و چند نوبتی قطارها، ایستگاه‌ها و پایانه‌ها، نشانه‌هایی نصب می‌شود که محل نشستن و ایستادن مسافران در قطارها، پله برقی‌ها، مقابل باجه‌های فروش بلیت و دستگاه‌های خودپرداز در ایستگاه‌های خطوط مترو را مشخص می‌کنند.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز رعایت فاصله‌گیری را به خود مردم واگذار کرده و گفته است: «ما نمی‌توانیم مانع استفاده شهروندان از مترو شویم یا برای این موضوع مأمور پیش‌بینی کنیم و تنها راه اجرای موفق این طرح، همکاری شهروندان و مسافران در مترو رعایت فاصله اجتماعی است.»

پیروز حناچی، شهردار تهران، چهارشنبه ۲۰ فروردین از افزایش ۴۰ درصدی مسافران وسائل نقلیه عمومی تهران پس از تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: «ما کسی را اجبار نمی‌کنیم که سوار قطار بشود اما این دست مردم است که سوار قطار یا اتوبوس بشوند یا خیر. این در حالی است که برخی از مسئولان می‌گویند ما باید جلوی مردم را هم بگیریم که سوار قطار و اتوبوس نشوند.»

مسئولان و کارشناسان عرصه بهداشت عمومی و  سلامت فاصله‌گیری اجتماعی (فیزیکی) و دورکاری را مهم ترین راهکار برای مهار کرونا می‌دانند، با وجود این کنترل این امر هیچ سازوکاری در ایران ندارد.

در دوران کرونا، در کشورهای دیگر به‌منظور رعایت جدی فاصله‌گیری از سوی شهروندان حتی جرایم مالی در نظر گرفته شده است.

بر اساس نتایج نظرسنجی ایسپا که امروز جمعه ۲۱ فروردین منتشر شد، ۵۱ درصد از مردم تهران نگرانی زیادی در مورد ابتلای خود یا خانواده‌شان به ویروس کووید-۱۹ دارند. فقط ۲۹ درصد از مردم کمتر نگران‌اند. بر همین اساس نگرانی مردم از سلامت خود و خانواده‌شان از نیمه اسفند ۹۸ به این‌سو افزایش پیدا کرده است.

پیش از این در ۲۹ اسفندماه گذشته نیز پنج وزیر پیشین بهداشت و چند تن دیگر از پزشکان ایرانی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از او خواسته‌ بودند با محدود کردن ترددها و مسافرت‌ها، زنجیره‌ انتقال ویروس جدید کرونا را در ایران قطع کند.

بیشتر بخوانید: