اعضای گروه شبه‌نظامی انصار الشریعه که واشنگتن آنها را متهم به حمله تروریستی به کنسولگری ایالات متحده در شهر بنغازی لیبی کرده است، در پی اعتراضات مردم بنغازی ناگزیر از ترک مقر خود شدند.

به گزارش رویترز، این اعتراضات که از روز جمعه، ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) آغاز شد به درگیری میان معترضان و طرفداران گروه انصار الشریعه انجامید.

منابع درمانی و پزشکی بنغازی می‌گویند، این درگیری‌ها دست‌کم چهار کشته و ۳۴ زخمی بر جای گذاشته است. همچنین گزارش شده است که پیش از فرار اعضای انصار الشریعه صدای شلیک در محوطه اطراف مقر این گروه شبه‌نظامی شنیده می‌شد. 

معترضان در مقابل مقر انصار الشریعه فریاد می‌زدند که “به انصار الشریعه بگویید بنغازی جهنم شما خواهد بود” و “ما القاعده دیگری نمی‌خواهیم”. شعار دیگر آنها نیز این بود که “خونی که برای آزادی دادیم به هدر نخواهد رفت” 

اقدام علیه گروه انصار الشریعه، حرکت هماهنگ‌شده‌ای میان پلیس، نیروهای حکومت و فعالان سیاسی بود که مخالف حضور و فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی در بنغازی هستند.

بر اساس این گزارش، معترضان در مقابل مقر انصار الشریعه فریاد می‌زدند که “به انصار الشریعه بگویید بنغازی جهنم شما خواهد بود” و “ما القاعده دیگری نمی‌خواهیم”. شعار دیگر آنها نیز این بود که “خونی که برای آزادی دادیم به هدر نخواهد رفت”.

در همین حال گروهی از معترضان نیز سلاح‌های بازمانده از انصار الشریعه را از داخل مقر آنها بیرون می‌آوردند.

حسن احمد، یکی از معترضان دراین‌باره به رویترز گفت: “پس از آن‌چه در کنسولگری آمریکا رخ داد، مردم بنغازی دیگر از دست افراط‌گرایان به جان آمدند.در نهایت نیز مردم خود دست به کار شدند و آنها را فراری دادند.”

او با اشاره به مقر انصار الشریعه گفت: “اینجا مثل باستیل است. از همین‌جا قذافی لیبی را کنترل کرد تا انصار الشریعه آن را تسخیر کرد. اکنون اما به دست مردم بنغازی افتاده است.”

بر اساس گزارش‌ها، زمانی که مردم مقر انصار الشریعه را ترک کردند بالغ بر هزاران تن شده بودند در حالی که پرچم‌های این گروه را از فراز ساختمان پایین آورده بودند.

گروه انصار الشریعه متهم به قتل سفیر و سه کارمند ایالات متحده آمریکا در لیبی است. اما این گروه چنین اتهامی را رد می‌کند.