کنگره ملی ليبی محمد مقاريف، رهبر سابق اپوزيسيون اين کشور را به‌عنوان رئيس خود انتخاب کرد.

به گزارش رويترز، مقريف که به‌عنوان اسلام‌گرايی ميانه‌رو شناخته می‌شود وظيفه رهبری ۲۰۰ عضو کنگره ليبی را دارد.

اين کنگره بايد نخست‌وزير اين کشور را برگزيند، قوانين را تدوين کند و کشور ليبی را تا زمان تهيه پيش‌نويس قانون اساسی جديد و انتخابات پارلمانی در سال آينده اداره کند.

مقريف رهبر حزب جبهه ملی است که برای برگزيده شدن به‌عنوان رئيس کنگره ملی بر رقيب ليبرال خود پيروز شد.

او اقتصاددان و سفير سابق ليبی در هندوستان است که از دهه ۱۹۸۰ در تبعيد به سرمی‌برد و به‌عنوان رهبر حزب “جبهه ملی برای رستگاری ليبی” نقش مهمی در سرنگونی معمر قذافی، ديکتاتور سابق اين کشور ايفا کرد.

مقريف در مقابل علی زيدان، رقيب خود موفق به کسب ۱۱۳ رأی شد در حالی که زيدان تنها ۸۵ رأی کسب کرد

مقريف شب گذشته، پنج‌شنبه ۹ اوت (۱۹ مرداد) در مقابل علی زيدان، رقيب خود موفق به کسب ۱۱۳ رأی شد در حالی که زيدان تنها ۸۵ رأی کسب کرد.

او پس از اين موفقيت به خبرنگار رويترز گفت: “من خيلی خيلی خوشحالم. اين مسئوليت بزرگی است.”
علی زيدان نيز که در اين رقابت شکست خورده بود ضمن تبريک به مقريف گفت: “دموکراسی اين است، همان چيزی که آرزويش را داشتيم.”

کنگره ليبی همچنين جيوما آتتيقا را به‌عنوان معاون اول مقريف انتخاب کرد که يک وکيل از شهر مصراته است. معاون دوم نيز امروز (جمعه) انتخاب می‌شود.

عثمان ساسی، يکی از مقامات شورای انتقالی ملی ليبی که پس از سقوط قدافی تاکنون قدرت را در دست گرفته بود، درباره مقريف گفت: “او يک شخصيت سياسی است و همه نيز او را می‌شناسند. او تجربه خيلی خوبی برای اداره کنگره و هدايت حکومت دمکراتيک ليبی دارد.”

مقريف اهل دومين شهر بزرگ ليبی، بنغازی است که قيام مردم ليبی عليه معمر قذافی از آن‌جا آغاز شد. از اين رو انتخاب او به‌عنوان رئيس کنگره ملی ليبی می‌تواند نگرانی‌های مردم اين شهر را که می‌ترسند بار ديگر در حاشيه قدرت قرار بگيرند، کاهش دهد.