يکی از فرماندهان اپوزيسيون سوريه گفت که شورشيان نبردی تهاجمی را برای “آزادسازی” حلب، بزرگ‌ترين شهر سوريه تدارک ديده‌اند. در همين حال نيروهای دولتی با هليکوپترهای مسلح در دمشق بازگشته‌اند و کنترل محلات شورشی را دست گرفته‌اند.

آسوشيتدپرس امروز، ۲۲ ژوئيه (يکم مردادماه) نوشته‌ است، حمله نيروهای اپوزيسيون به حلب که مرکز تجاری سوريه و پايگاه سنتی حاميان بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه محسوب می‌شود نشان از افزايش اعتماد به نفس و توانايی‌های مخالفان دارد حتی با وجود آن که به نظر می‌رسد نيروهای حکومت کنترل پايتخت را پس از چندين روز درگيری خونين خيابانی به دست گرفته‌اند.

به گفته فعالان حقوق بشر، با کشيده شدن درگيری‌ها از شهرهای حومه و کوچک‌تر به دو شهر اصلی سوريه شمار کشته‌شدگان از مرز ۱۹ هزار تن گذشته ‌است.

فعالان حقوق بشر: شمار کشته‌شدگان از مرز ۱۹ هزار تن گذشته ‌است

بر اساس گزارش ديده‌بان حقوق بشر در سوريه که در بريتانيا مستقر است، ماه ژوئيه به خونين‌ترين ماه در طول قيام ۱۷ ماهه مردم سوريه تبديل شده ‌است به‌طوری که تنها در سه هفته نخست آن دو هزار و ۷۵۲ تن کشته شده‌اند.

اين گزارش می‌افزايد، کشتارها به خاطر نبرد شورشيان و نيروهای دولتی در دمشق در طول هفته گذشته افزايش يافت و يکی از رويدادهای مهم اين هفته حادثه بمب‌گذاری و کشته شدن حلقه اطرافيان بشار اسد از جمله وزير دفاع سوريه بوده ‌است.

در همين حال شورشيان کنترل بسياری از نقاط مرزی سوريه با عراق و ترکيه را در دست گرفته‌اند. امروز (يکشنبه) نيز ويدئويی بر روی اينترنت منتشر شد که نشان می‌دهد حدود ۱۰ مرد مسلح در باب السلامه، نقطه مرزی ترکيه ايستاده‌اند و پرچم شورشيان را به اهتزاز درآورده‌اند. اما از آن‌جا که هر نبردی بالا و پايين هم دارد، آن‌ها منطقه ديگری را در نقطه مرزی با عراق از دست داده‌اند.

به گفته مقامات نظامی عراق و تلويزيون دولتی عراق، نيروهای حکومت سوريه دوباره بر منطقه دورافتاده ربيعه در مرز دو کشور حاکم شده‌اند و شورشيان را از آن‌جا بيرون رانده‌اند.

اما نبرد در دمشق و حلب پايه‌های حکومت را که به دور اين دو شهر ديواری آهنی کشيده بود لرزانده ‌است.

اين دو شهر خانه نخبگانی است که از حکومت اسد سود می‌برند و نيز قشر تاجرانی در آن سکونت دارند که بيم آن دارند با سقوط بشار اسد متضرر بشوند.