رسانه‌ها در روسيه نيز می‌توانند همچون قانونی که برای نهادهای غيردولتی در اين کشور تصويب شد عنوان “عامل خارجی” را دريافت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه ايزوستيا، چاپ روسيه امروز دوشنبه ۱۶ ژوئيه (۲۶ تيرماه) اين خبر را به نقل از نمايندگان حزب روسيه متحد، حزب حاکم روسيه، منتشر کرد.

به نوشته اين روزنامه که از روزنامه‌های نزديک به حکومت به‌شمار می‌رود اصلاح قانون مطبوعات بايد در نشست پارلمان پايينی (دوما) پس از تعطيلات مورد بررسی قرار گيرد.

در دومای روسيه، حزب روسيه متحد که ولاديمير پوتين تا پيروزی در انتخابات اخير رهبری آن را بر عهده داشت اکثريت مطلق را داراست.

بنا به اين گزارش در قانون جديد مطبوعات از مفهوم “رسانه‌هايی که در خدمت دولت خارجی قرار دارند” استفاده شده که بر اساس آن رسانه‌هايی که از کمک‌های مالی خارجی سود می‌برند مورد هدف قرار خواهند گرفت.

پارلمان روسيه روز جمعه ۱۳ ژوئيه (۲۳ تير) لايحه جنجال‌برانگيزی که نهادهای غيردولتی (NGOs) را از دريافت وجوه نقدی از خارج کشور منع می‌کند، تصويب کرد.

ايليا کوستونف، نماينده دومای روسيه: من فکر می‌کنم داستان عاملان خارجی به پايان نرسيده است

بر اساس اين لايحه آن دسته از نهادهای غيردولتی که از خارج کشور وجه مالی دريافت می‌کنند، “عامل خارجی” ناميده می‌شوند و با جريمه‌های مالی سنگين روبه‌رو شده يا مجازات زندان در انتظار گردانندگان آن‌ها خواهد بود.

تصويب اين لايحه واکنش فعالان نهادهای غيردولتی روسيه و اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا را در پی داشت که آن را محکوم کردند.

نمايندگان پارلمان همچنين لايحه بحث‌برانگيز ديگری را به تصويب رساندند که افترا يا تهمت را به‌عنوان عملی مجرمانه تعريف می‌کند و تا سقف پنج ميليون روبل (۱۵۲ هزار دلار) برای آن جريمه در نظر می‌گيرد.

ايليا کوستونف، نماينده دومای روسيه به ايزوستيا گفت: “جامعه حق دارد بداند چه کسی رکن چهارم قدرت را تأمين مالی می‌کند و استقلال آن‌ها تا کجاست.”

وی افزود: “من فکر می‌کنم داستان عاملان خارجی به پايان نرسيده است.”

ولاديمير بورماتف، نماينده ديگر دوما در اين‌باره گفت: “ما می‌دانيم چه کسانی در کشور وب‌سايت‌های مختلف، روزنامه‌ها و مجله‌هايی را که منابع مالی آن‌ها ناروشن است می‌گردانند.”

در روسيه دو مجلس به نام‌های دومای دولتی و شورای فدراسيون وجود دارد. طرح‌ها و لايحه‌ها پس از بحث و بررسی و در نهايت تصويب در کميسيون‌های تخصصی در جلسه‌های علنی دوما مطرح شده و در صورت کسب اکثريت آراء نمايندگان به تصويب می‌رسند و سپس تمامی مصوبات مجلس برای تأييد به شورای فدراسيون فرستاده می‌شوند.

اگر شورای فدراسيون لايحه‌ای را رد کند،‌ آن لايحه بار ديگر به دوما بازگردانده می‌شود و چنان‌چه لايحه مزبور باز هم با اکثريت مطلق نمايندگان دوما تصويب شد، ‌شورای فدراسيون ديگر حق رد آن را ندارد و بايد آن را تصويب و جهت امضاء برای رئيس جمهور ارسال کند.

بسياری از تحليلگران معتقدند طرح و تصويب اين لوايح به معنای آن است که سخت‌گيری‌ها به اپوزيسيون روسيه شکلی قانونی پيدا کند.

منتقدان همچنين اين بحث را مطرح کرده‌اند که اصطلاح “عامل خارجی” دلالت بر جاسوسی برای يک دولت خارجی دارد که به وجهه بسياری از گروه‌های حقوق بشر و محيط زيست که در روسيه فعاليت می‌کنند، آسيب خواهد رساند.

ولاديمير پوتين که از ۱۲ سال پيش تاکنون به‌عنوان رئيس جمهور و نخست‌وزير در قدرت مانده است، سال گذشته دولت‌های غربی را متهم به تأثيرگذاری بر انتخابات ماه دسامبر از طريق کمک‌های مالی به نهادهای غيردولتی کرد.