مقامات رسمی کنيا می‌گويند دو ايرانی که در اين کشور بازداشت شده‌اند برای حمله به هدف‌های ايالات متحده، بريتانيا، اسرائيل و عربستان سعودی در کنيا برنامه‌ريزی کرده بودند.

آسوشيتدپرس روز دو ژوئيه (۱۲ تير) به نقل از اين مقامات گزارش داد، طرح اين دو ايرانی با الگوی حملاتی که مأموران مخفی ايران در سراسر جهان و بيشتر عليه منافع اسرائيل به کار می‌برند، مطابقت می‌کند.

کنيا چند روز پيش اعلام کرد احمد ابوالفتحی و سيدمنصور موسوی را با ۳۳ پوند ماده انفجاری قدرتمند RDX در شهر ساحلی مومباسا دستگير کرده ‌است. در ساحل اين شهر هتل‌های بسياری وجود دارد که متعلق به اسرائيلی‌ها است.

هفته پيش نيز ابوالفتحی گفت که مأموران اسرائيل او و منصور موسوی را بازجويی کرده‌اند.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، دستگيری دو ايرانی در کنيا را در راستای وارد کردن ضربه به روابط دو کشور دانست

يکی از مقامات کنيا ادعا می‌کند اين دو ايرانی عضو سپاه قدس ايران از سازمان‌های مخفی و زير مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مسئوليت فعاليت‌های برون‌مرزی آن را بر عهده دارد.

در همين حال رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، امروز در نشست رسانه‌ای خود دستگيری دو ايرانی در کنيا را در راستای وارد کردن ضربه به روابط دو کشور دانست و گفت سفارت ايران در کنيا در حال پی‌گيری اين مسئله و احراز هويت اين افراد است.

مهمان‌پرست افزود: “موضوعی که در اين روزها مقداری عجيب به نظر می‌رسد اين است که موضوعات و پرونده‌های مختلفی در رابطه با اتباع ايرانی در کشورهای مختلف توسط رسانه‌های غربی دامن زده می‌شود.”

در يک سال گذشته ايران متهم به انجام حملات مختلف يا تلاش برای حمله در نقاط مختلف جهان از جمله آذربايجان، تايلند و هندوستان شده ‌است. در بيشتر اين حملات نيز چنان‌چه گفته می‌شود، منافع اسرائيل هدف قرار گرفته ‌است.

اسرائيل در سواحل کنيا اماکن تفريحی بسياری را در اختيار دارد. در سال ۲۰۰۲ شبه‌نظاميان با انفجار بمبی در يکی از هتل‌های مجلل اسرائيل در نزديکی مومباسا کنيا، ۱۳ تن را به قتل رساندند. شبه‌نظاميان هم‌زمان تلاش کردند که يکی از هواپيماهای متعلق به خطوط هوايی اسرائيل را نيز سرنگون کنند. پشت اين حملات عوامل مرتبط با القاعده قرار داشتند.

در سه سال اخير پنج دانشمند ايرانی که در برنامه‌های اتمی ايران به نوعی مشارکت داشتند، هدف ترور قرار گرفتند و کشته شدند.

ايران سازمان‌های امنيتی اسرائيل، ايالات متحده و بريتانيا را پشت اين ترورها می‌داند.

اسرائيل نيز در برابر ايران را متهم به تلاش برای حمله به منافع و نيروهای اسرائيل در نقاط مختلف جهان می‌کند. ايران اما هر گونه ارتباطی با اين حملات را رد می‌کند.

ناظران معتقدند هر عمليات‌ تروريستی که در کنيا انجام می‌شود، به‌طور طبيعی همه را نسبت به شبه‌نظاميان سوماليايی الشباب ظنين می‌کند که با القاعده در ارتباط هستند. از سال گذشته که کنيا ارتش خود را به سومالی فرستاده است، الشباب بارها کنيا را تهديد کرده‌ و به حملاتی نيز دست زده ‌است.