با تأييد مقامات سوريه روشن شد که جنگنده ترکيه توسط حکومت بشار اسد سرنگون شده است. دولت ترکيه نيز اين خبر را تأييد کرد.

شبکه تلويزيونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان امروز ۲۲ ژوئن (دوم تيرماه) به نقل از سازمان اطلاعات سوريه اعلام کرد که يک هواپيمای شکاری ترکيه توسط نيروهای اين کشور مورد هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری رسمی سوریه، “سنا” نيز اين خبر را تأييد کرد.

در پی اين خبر خبرگزاری آناتولی ترکيه گزارش داد، رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه مسئولان ارتش و دولت را به يک جلسه فوق‌العاده‌ در آنکارا فراخواند.

فرمانده ارتش اين کشور، وزير کشور، وزير امور خارجه، وزير دفاع و رئيس سازمان اطلاعات می‌بايست در اين جلسه حضور يابند.

به‌گفته اولوی ساران، فرماندار مالاتيا در ترکيه، هواپيمای مورد نظر يک جنگنده اف ـ چهار با دو خلبان بوده است. ترکیه گفته است به اين اقدام سوريه “واکنشی قاطع” نشان خواهد داد.

روزنامه هبرتورک به‌نقل از اردوغان که تازه از سفر برزيل برای شرکت در اجلاس “ريو۲۰+” بازگشته بود، اعلام کرد که دو خلبان زنده‌اند.

حکومت سوريه امروز شورشيان را به کشتار شهروندان متهم کرد

نخست‌وزير ترکيه به اين روزنامه گفت: “در حال حاضر نيروی دريايی در حال انجام عمليات جست‌وجو در مديترانه است. خوشبختانه خلبان‌های ما زنده‌اند و فقط هواپيما را از دست داديم.”

دولت ترکيه که پيش از آغاز اعتراضات در سوريه روابط نزديکی با حکومت اين کشور داشت از ما‌ه‌ها پيش به پشتيبانی از مخالفان بشار اسد برخاسته و همين امر روابط دو کشور را تيره کرده است.

اين رويداد در حالی رخ داد که خشونت‌ها همچنان در سوريه ادامه دارد.

حکومت سوريه امروز با استناد به ويديويی که در آن تصوير ده‌ها جنازه نشان داده می‌شود، شورشيان را به کشتار شهروندان متهم کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، اين ويديو امروز منتشر شد که حاوی تصاويری از توده جنازه‌های نظاميان يونيفورم‌پوشی است که بر روی هم افتاده بودند.

چگونگی اين رويداد مشخص نيست و آسوشيتدپرس نيز نمی‌تواند صحت آن را تأييد کند با اين حال گفته می‌شود که اين رويداد در استان شمالی حلب رخ داده ‌است.

همچنين صدايی که روی تصوير است، می‌گويد کشته‌شدگان از اعضای “شبيحه”، گروه مسلح حامی حکومت سوريه است.

خبرگزاری دولتی سوريه (سانا) با اشاره به اين رويداد گفت، گروه‌های تروريستی دست‌کم ۲۵ تن را در يکی از مناطق حومه شهر حلب کشته‌اند. “تروريست” صفتی است که حکومت سوريه شورشيان را به آن نام می‌خواند.

اين گزارش همچنين تأکيد می‌کند که چندين تن ديگر نيز توسط تروريست‌ها ربوده شده‌اند.

مشخص نيست که آيا کشته‌شدگان اعدام شده‌اند يا در جريان نبرد به قتل رسيده‌اند.

محمد سعيد، يکی از فعالان سياسی اين منطقه می‌گويد که شورشيان به طور معمول جنازه‌های مأموران حکومتی را جمع می‌کنند و آن‌ها را کنار جاده می‌اندازند. بنابراين نيروهای حکومتی می‌توانند بيايند و جنازه‌ها را بردارند.

هر دو طرف درگير در سوريه مدام به خشونت بيشتری روی می‌آورند به‌طوری که اين کشور به سمت يک جنگ داخی سوق داده می‌شود.

تنها در روز گذشته (پنج‌شنبه) ۱۴۴ نفر در سوريه کشته شدند که اين رقم در همه اين ماه‌ها بی‌سابقه بوده‌ است. از اين رو می‌توان ديروز را خونين‌ترين روز سوريه ناميد.

گروه‌های حقوق بشر کشته شدن بيشتر اين تعداد را به نيروهای امنيتی حکومت نسبت می‌دهند.

بر اساس گزارش ديده‌بان حقوق بشر در سوريه که در بريتانيا مستقر است، ۳۰ تن از کشته‌شدگان در حمص بوده‌اند و ۲۹ تن نيز در شهر جنوبی درعا. همچنين ۵۴ سرباز نيز کشته شده‌اند.

فعالان سياسی تعداد کشته‌شدگان حوادث ۱۵ ماه اخير در سوريه را بيش از ۱۴ هزار نفر برآورد می‌کنند.