کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل با اعلام اين‌که در سال ۲۰۱۱ ميلادی ۸۰۰ هزار نفر از سرزمين خود گريخته‌اند اين رقم را بالاترين تعداد از سال ۲۰۰۰ تاکنون دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز دوشنبه، ۲۹ خردادماه (۱۸ ژوئن) کميساريای عالی پناهندگی سازمان ملل تازه‌ترين گزارش خود را در مورد تعداد پناهجويان و آوارگان جهان اعلام کرد.

آنتونيو گوته‌رس، کميسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل به‌هنگام اعلام اين گزارش گفت: “ما در سال گذشته با افزايش جشمگير بحران پناهندگی روبه‌رو بوديم. از جمله در ساحل عاج، ليبی، يمن، سوريه و سرانجام شاخ آفريقا.”

گوته‌رس افزود: “از ده سال پيش تاکنون که من اين سمت را بر عهده گرفته‌ام با چنين افزايشی مواجه نشده بودم.”

کميسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل در همين حال از بازگشايی مرز سرزمين‌های هم‌مرز با مناطق بحران‌زده به روی پناهندگان استقبال کرد.

کشورهايی که بيشترين پناهنده را پذيرفته‌اند پاکستان با يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن ايران با ۸۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر، کنيا با ۵۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و چاد با ۳۶۶ هزار نفر قرار دارند

در پايان سال ۲۰۱۱ ميلادی ۴۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در جهان يا پناهنده شده‌اند (۱۵ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر) يا جابه‌جا شدند (۲۶ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر) و يا پناهجو (۸۹۵ هزار نفر).

در سال گذشته ميلادی همچنين نزديک به سه ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از گريختگان به سرزمين خود بازگشته‌اند.

رقم پناهندگان و آورگان در پايان سال ۲۰۱۰ ميلادی ۴۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر بود.

از سوی ديگر نگرانی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل از آن است که تعداد پناهندگانی که به کشور خود بازمی‌گردند رفته رفته کاهش يافته است.

از ۱۰ ميليون و ۴۰۰ هزار پناهنده‌ای که تحت نظر کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل هستند هفت ميليون ۱۰۰ هزار نفر دست‌کم پنج سال می‌شود که در تبعيد به‌سر می‌برند.

افغانستان بيشترين آمار پناهندگان با تعداد دو ميليون و ۷۰۰ هزار نفر را دارد و پس از آن به ترتيب عراق (يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر) سومالی (يک ميليون ۱۰۰ هزار نفر) سودان (۵۰۰ هزار نفر) و جمهوری دمکراتيک کنگو (۴۹۱ هزار نفر) قرار دارند.

۸۰ درصد پناهندگان جهان به کشورهای همسايه گريخته‌اند و کشورهايی که بيشترين پناهنده را پذيرفته‌اند پاکستان با يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن ايران با ۸۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر، کنيا با ۵۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و چاد با ۳۶۶ هزار نفر قرار دارند.

در ميان کشورهای پيشرفته صنعتی، بيشترين پناهنده را آلمان با تعداد ۵۷۱ هزار و ۷۰۰ نفر دارد.
آفريقای جنوبی نيز با ۱۰۷ هزار تقاضا بيشترين متقاضی پناهندگی را دارد.

افزون بر ۴۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر پناهنده و آواره در جهان که کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل آمار آن را ارائه کرده است اداره امداد و کار سازمان ملل برای پناهندگان فلسطينی در خاورميانه نيز به وضعيت چهار ميليون و ۸۰۰ هزار آواره فلسطينی رسيدگی می‌کند.