کوفی عنان، سفير ويژه سازمان ملل متحد اظهار داشت از کشتار شهرک حولا در سوريه وحشت‌زده شده ‌است و از حکومت سوريه خواست جديت خود را برای رسيدن به راه‌حلی صلح‌آميز درباره بحران سياسی اين کشور نشان دهد.

به گزارش رويترز، عنان که امروز، ۲۸ ماه مه (هشتم خرداد) به دمشق، پايتخت سوريه سفر کرده ‌است، لحظاتی پس از ورود به اين شهر گفت، انتظار دارد با بشار اسد، رئيس جمهور سوريه گفت‌وگويی “جدی و بی‌پرده” داشته باشد.

وزارت امور خارجه سوريه اعلام کرده ‌است، اين دو با يکديگر روز سه‌شنبه ديدار خواهند داشت.

عنان همچنين اظهار داشت، کشتار گسترده مردم در شهرک حولا “يک جنايت وحشتناک” بود و شورای امنيت سازمان ملل متحد به درستی آن را محکوم کرده ‌است.

روز جمعه، ۲۵ ماه مه (پنجم خرداد) ۱۰۸ تن از مردم سوريه در شهرک حولا کشته شدند که بسياری از اين کشته‌شدگان، کودکان بودند.

شورای امنيت سازمان ملل روز گذشته کشتار حولا را به اتفاق آرا محکوم کرد و در بيانيه‌ای غيرالزام‌آور اعلام کرد: “چنين اقدام ظالمانه‌ای عليه يک جمعيت غيرنظامی به معنای نقض قوانين بين المللی و تعهدات دولت سوريه است.”

شورای امنيت از طرف‌های درگير در سوريه خواست با پايبندی به طرح صلح به خشونت‌ها پايان دهند.

کشورهای غربی اين جنايت را به نيروهای بشار اسد نسبت دادند، اما حکومت سوريه اين اتهام را نپذيرفت.

سرگئی لاوروف در ديدار با ويليام هيگ تأکيد کرد که روسيه از بشار اسد دفاع نمی‌کند اما در همين حال برخی کشورها را متهم ساخت که با بازی پيچيده خشونت بيش از هر چيز تغيير حکومت سوريه را هدف خود قرار داده‌اند

عنان به خبرنگاران گفت: “من از حکومت سوريه می‌خواهم اقداماتی انجام دهد که نشان از جديت تصميم آن‌ها برای حل اين بحران به شيوه‌ای مسالمت‌جويانه داشته باشد. و همين‌طور از همه کسان ديگری که در اين ميان نقش دارند، می‌خواهم کمک کنند تا زمينه‌ای مناسب برای سياست‌ورزی فراهم آيد.”

او افزود: “اين پيام صلح تنها برای حکومت نيست، بلکه برای همه کسانی است که تفنگ در دست دارند.”

کشتار حولا اوج خشونت در سوريه را نشان می‌دهد، کشوری که از ۱۵ ماه پيش و در پی قيام مردم عليه حکومت بشار اسد شاهد خشونت‌های گسترده‌ای بوده ‌است.

اين کشتار با واکنش بسياری از دولت‌ها و نهادهای حقوق بشر در سراسر جهان مواجه شد.

حکومت سوريه اين کشتار را به “تروريست‌ها” و مخالفان خود نسبت می‌دهد، اما مخالفان می‌گويند که نيروهای طرفدار بشار اسد به اين جنايت دست زده‌اند.

کشتار حولا را شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز محکوم کرد و آن را به معنای نقض قوانين بين‌المللی و تعهدات دولت سوريه دانست.

در پی رخداد حولا، تحرکات بين‌المللی به‌منظور پايان دادن به بحران سياسی در سوريه بالا گرفته‌است.

در اين رابطه امروز ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا به روسيه سفر کرد. روسيه متحد اصلی بشار اسد محسوب می‌شود و از اين رو سفر ويليام هيگ به مسکو را می‌توان نشانه‌ای از فشار غرب بر روسيه به منظور قطع حمايت‌های آن از دولت بشار اسد تلقی کرد.

ويليام هيگ و سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در اين ديدار بر اجرای طرح صلح در سوريه تاکيد کردند.

روسيه تأکيد کرد که از بشار اسد دفاع نمی‌کند اما در همين حال برخی کشورها را متهم ساخت که با بازی پيچيده خشونت بيش از هر چيز تغيير حکومت سوريه را هدف خود قرار داده‌اند.

طرح صلح کوفی عنان از ۱۲ ماه آوريل در سوريه به اجرا گذاشته شده‌ است، اما اين طرح هيچگاه به توقف خشونت‌ها در اين کشور منجر نشد.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بين‌المللی بيش از ۱۰ هزار تن در جريان حوادث اخير سوريه کشته شده‌اند.