شماری از کارشناسان سازمان ملل متحد گزارش داده‌اند که با وجود تحريم‌های تسليحاتی شورای امنيت عليه حکومت بشار اسد، جمهوری اسلامی ايران همچنان سلاح به سوريه می‌فرستد.

بنا به گزارش رويترز، اين کارشناسان به سازمان ملل متحد گفته‌اند در يک سال گذشته سه محموله سلاح توقيف‌شده از مبدأ ايران را بازرسی کرده‌اند که مقصد دو محموله به کشور سوريه بوده است.

در اين گزارش از ارسال “محموله‌‌های نگران‌کننده‌ سلاح‌” از سوی ايران به نقاط ديگر نيز سخن رفته است.

رويترز روز چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت‌ماه (۱۶ ماه مه) در خبری اختصاصی نوشت “سوريه همچنان مقصد اصلی ارسال غيرقانونی اسلحه از ايران است.”

اين گزارش همچنين به تلاش ايران برای دورزدن تحريم‌ها اشاره کرده و گفته است ايران درصدد تهيه قطعات برای فعاليت‌های غيرقانونی از جمله غنی‌سازی اورانيوم است.

در گزارش ارائه‌شده از سوی اين کارشناسان به عالی‌ترين نهاد بين‌المللی، هشدار داده شده که کشورهای عضو سازمان ملل بايد نسبت به فعاليت‌های يکی از شرکت‌های وابسته به “خطوط کشتيرانی جمهوری اسلامی” به نام “شرکت کشتيرانی ايران و هند” هشيار باشند.

بر اساس قطعنامه‌هايی که شورای امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته‌ای ايران صادر کرده، ارسال سلاح از ايران به ديگر کشور‌ها ممنوع است

بنا به اين گزارش اگرچه خطوط کشتيرانی ايران به‌شکل مستقيم شامل تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل نشده اما نظارت بر فعاليت‌های آن دشوار است زيرا جمهوری اسلامی ايران به‌طور دائم در حال تغيير مالکيت، نام و مليت پرچم‌های کشتی‌هايی است که با آن کار می‌کنند.

اين کارشناسان به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که پيش‌نويس اين گزارش پيش از ارائه به شورای امنيت سازمان ملل متحد، احتمالاً توسط کميته تحريم ايران در شورای امنيت تغيير خواهد کرد.

سال گذشته گزارش اين گروه از کارشناسان درمورد ايران هرگز به‌طور علنی منتشر نشد زيرا روسيه، مانع از انتشار آن شده بود.

بر اساس قطعنامه‌هايی که شورای امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته‌ای ايران صادر کرده، ارسال سلاح از ايران به ديگر کشور‌ها ممنوع است و دولت‌ها بايد هرگونه تخلف در اين مورد را به شورای امنيت اطلاع دهند.

چهار عضو گروه ۵+۱ شامل روسيه، آمريکا، فرانسه، چين، بريتانيا که طرف مذاکره برنامه هسته‌ای ايران هستند، ازجمله اعضای کميته تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل هستند و آلمان، يکی ديگر از اعضای اين گروه، در اين کميته نقش ناظر دارد.

پيش از اين ايالات متحده آمريکا درمورد انتقال تسليحات از مبدأ ايران به سوريه و از طريق حريم هوايی عراق هشدار داده و روزنامه‌های آمريکايی از فرستادن اسلحه توسط هواپيماهای ايران به سوريه با گذر از آسمان عراق، خبر داده بودند.

باراک اوباما فرمانی را صادر کرد که به موجب آن نهاد‌ها و اشخاص خارجی که تحريم‌های اعمال‌شده عليه ايران و سوريه را نقض کنند، مجازات خواهند شد.

جمهوری اسلامی ايران در کنار روسيه، پشتيبان اصلی حکومت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه است و از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی عليه حکومت بشار اسد همواره از وی حمايت کرده است.

بنابر اعلام سازمان ملل متحد از مارس سال گذشته تاکنون نزديک به ۱۰ هزار نفر که بيشتر آنان را معترضان سوری تشکيل می‌دهند، کشته شده‌اند.