در حالی که ساکنان ايالت کارولينای شمالی آمريکا به ممنوعيت ازدواج همجنس‌گرايان در اين ايالت رأی دادند، باراک اوباما موافقت خود با ازدواج همجنس‌گرايان را اعلام کرد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا روز گذشته چهارشنبه ۹ مه (۲۰ ارديبهشت) در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی اعلام کرد که با ازدواج همچنس‌گرايان در آمريکا موافق است.

اوباما گفت: “برای من مهم است اعلام کنم که افراد همجنس بايد اجازه داشته باشند ازدواج کنند.”

رئيس جمهور آمريکا هم‌زمان تأکيد کرد که اين نظر شخصی وی است و هر ايالت آمريکا می‌تواند خود در اين‌باره تصميم بگيرد.

اظهارنظر باراک اوباما در مورد ازدواج همجنس‌گرايان نخستين اظهارنظر عمومی يک رئيس جمهور آمريکا در پشتيبانی از آزاد بودن اين ازدواج است.

جمهوری‌خواهان آمريکا و در رأس آن‌ها ميت رامنی، رقيب احتمالی اوباما در انتخابات رياست جمهوری آينده اين کشور و همچنين نهادهای محافظه‌کار آمريکا با اين اظهارنظر اوباما مخالفت کردند.

تصويب شدن لايحه ممنوعيت ازدواج همجنس‌گرايان در قانون اساسی کارولينای شمالی با ۶۱ درصد آراء مردم، ثابت می‌کند که اين موضوع همچنان می‌تواند نقش حائز اهميتی را در تبليغات انتخاباتی آمريکا ايفا کند

در همين حال سياتل تايمز روز گذشته گزارش داد، کارولينای شمالی لايحه‌ای را درباره ازدواج به قانون اساسی ايالتی خود می‌افزايد.

همه‌پرسی درباره اين لايحه در ايالت کارولينای شمالی روز سه‌شنبه، ۱۹ ارديبهشت (هشتم ماه مه) برگزار شد که در جريان آن ۶۱ درصد از رأی دهندگان به ممنوعيت ازدواج همجنس‌گرايان رأی دادند.

کارولينای شمالی، سی‌امين ايالت آمريکا و البته آخرين ايالت در ميان ايالت‌های جنوبی اين کشور است که لايحه‌ای را درباره ازدواج به قانون اساسی ايالتی خود می‌افزايد.

يکی ديگر از مفاد لايحه ايالت کارولينای شمالی مربوط به زوج‌های دگرجنس‌گرايی است که هنوز با يکديگر ازدواج نکرده‌اند. برپايه اين همه‌پرسی، زندگی مشترک اين زوج‌ها نيز از نظر قانونی رسميت نخواهد داشت.

نتايج اين رأی‌گيری باعث شد که برخی از اعضای حزب دموکرات آمريکا از باراک اوباما، رئيس جمهور اين کشور بخواهند تا حمايت خود را از ازدواج همجنس‌گرايان اعلام کند. در حقيقت، رأی مثبت به ممنوعيت ازدواج همجنس‌گرايان در ايالت کارولينای شمالی بيشتر نتيجه تلاش جمهوری‌خواهان اين ايالت بود.

تصويب شدن لايحه ممنوعيت ازدواج همجنس‌گرايان در قانون اساسی اين ايالت با ۶۱ درصد آراء مردم، ثابت می‌کند که اين موضوع همچنان می‌تواند نقش حائز اهميتی را در تبليغات انتخاباتی آمريکا ايفا کند.

در عين حال، اين موضوع به چالشی خطرناک برای اوباما تبديل شده است که در آستانه انتخابات رياست جمهوری آمريکا قرار دارد.

رأی‌گيری ايالت کارولينای شمالی به فاصله چند روز پس از آن برگزار شد که جو بايدن، معاون رئيس جمهور و آرن دونکن، وزير آموزش و پرورش آمريکا در مصاحبه‌هايی تلويزيونی حمايت خود را از ازدواج همجنس‌گرايان اعلام کردند.