بعد از چندین دور مذاكرات طولانی میان افغانستان و امریكا در مورد پیمان استراتژیك بلند مدت،‌ دو كشور در این زمینه به توافق رسیدند.

 
ایمیل فیضی،‌ سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز یك شنبه  سوم اردیبهشت ماه،‌ گفت كه بعد از كار نمایندگان دو كشور،‌ سند پیمان استراتژیك میان دو كشور نهایی شده است.
 
به گفته وی این سند برای بررسی به مجالس دو كشور فرستاده خواهد شد و در همین راستا قرار است رنگین دادفر اسپنتا،‌ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه به مجلس افغانستان در این مورد توضیح دهد.
 
كنترل زندان بگرام از سوی نیروهای امریكایی كه درآن متهمان و مجرمان به انجام حملات تروریستی نگهداری می‌شود و انجام عملیات ویژه نیروهای ویژه امریكایی برعلیه افراد و گروه‌های متهم به فعالیت های تروریستی دراین كشور، از موانع عمده در زمینه امضا پیمان استراتژیك اعلام شده بود
گاوین سندوال، سخنگوی سفارت امریكا در كابل نیز تائید كرد كه سند پیمان استراتژیك میان دو كشور نهایی شده است.
 
وی گفت: “افغانستان و امریكا یك گام بزرگ دیگر را در راستای اهدافی كه تضمین كننده ثبات،‌ امنیت، یك افغانستان برتر و همكاری پایدار با دولت و مردم افغانستان است،‌ برداشتند.”
 
كنترل زندان بگرام از سوی نیروهای امریكایی كه درآن متهمان و مجرمان به انجام حملات تروریستی نگهداری می‌شود و انجام عملیات ویژه نیروهای ویژه امریكایی برعلیه افراد و گروه‌های متهم به فعالیت های تروریستی دراین كشور، از موانع عمده در زمینه امضا پیمان استراتژیك اعلام شده بود.
 
در دو ماه گذشته دو طرف برای دست یافتن به توافق در این زمینه،‌ مذاكرات فشرده و طولانی را انجام دادند و سرانجام امریكا توافق نامه‌ای را در مورد سپردن مسئولیت زندان بگرام  و واگذاری رهبری انجام عملیات ویژه به نیروهای امنیتی افغانستان، با دولت این كشور به امضا رساند.
 
حامد كرزی، رئیس جمهور افغانستان پیش ازاین ابراز امیدواری كرده بود كه چارچوب عمومی همكاری‌های استراتژیك با امریكا قبل از كنفرانس ناتو در شیكاگو كه قرار است تا حدود یك ماه دیگر برگزار شود،‌‌ به امضا برسد.
 
به گفته رئیس جمهور افغانستان،‌ ایجاد پایگاه درازمدت امریكا درافغانستان، شامل طرح اولیه نخواهد بود.
 
حامد كرزی تاكید كرده است كه افغانستان یك سال زمان نیاز دارد تا به دقت موضوع استفاده امریكا از تاسیسات نظامی این كشور و مسئولیت‌های دو طرف را مورد بررسی قرار دهد و روی آن گفت‌وگو كند.