اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد هشت تن از جمله سه شهروند پاکستانی را با بیش از ۱۰ تن مواد انفجاری، اسلحه و کمربندهای انتحاری درکابل بازداشت کرده است.
 
شفیق‌الله طاهری، ‌ از سخنگویان امنیت ملی افغانستان روز شنبه دوم اردیبهشت ماه، ‌ در یک نشست خبری در کابل گفت گروه اول شامل پنج تن هستند که سه تن ازآنان از منطقه پیشاور و خیبر ایجنسی پاکستان و دو تن دیگر از منطقه منطقه اله سای ولایت کاپیسا در شمال کابل هستند.
 
وی گفت: “این افراد به دستور آی اس آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) بیش از ۱۰ تن مواد انفجاری را  با جاسازی زیر بار سیب‌زمینی از منطقه حیات‌آباد پیشاور  واقع درپاکستان، به کابل انتقال داده بودند و قصد داشتند یک حمله بزرگ را در این شهر سازمان‌دهی کنند.”
 
در نوار ویدئویی که از سوی امنیت ملی به دسترس رسانه‌ها قرار گرفت، ‌ بازداشت‌شدگان اعتراف می‌کنند که مواد انفجاری را به دستور “افضل” و “محمد عمر” از اعضای کلیدی طالبان پاکستان و سازمان آی اس آی، برای انجام یک حمله به کابل انتقال دادند.
 
خنثی شدن حمله انتحاری به معاون حامد کرزی
 
در یک رویداد دیگر، ‌شفیق‌الله طاهری، ‌از بازداشت سه عضو شبکه حقانی (زیر مجموعه طالبان) به اتهام اقدام به سازمان‌دهی حمله انتحاری به محمد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان خبر داد.
 
شفیق‌الله طاهری: مهاجمان به دستور آی اس آی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان) بیش از ۱۰ تن مواد انفجاری را از منطقه حیات‌آباد پیشاور به کابل انتقال داده بودند و قصد داشتند یک حمله بزرگ را در این شهر سازمان‌دهی کنند

طاهری گفت: “از این افراد دو کمربند انتحاری، ‌ چند قبضه اسلحه، ‌ مواد انفجاری و یک ویدئو که چگونگی سازمان‌دهی حمله به کریم خلیلی را نشان می‌دهد، ‌ به‌دست آمده است.”
 
این مقام امنیت ملی افغانستان افزود که بازداشت‌شدگان از شهروندان افغانستان و عضو شبکه حقانی هستند که در منطقه میرانشاه پاکستان بخاطر انجام حمله به معاون رئیس جمهور، ‌ آموزش دیده بودند.
 
گفته می‌شود این افراد روز ۲۷ فروردین ماه سال جاری که طی آن به طور هم‌زمان یک رشته حملات زنجیره‌ای در کابل و سه شهر دیگر صورت گرفت، ‌ بازداشت شده‌اند.
 
در این حمله‌ها که با واکنش تند نیروهای امنیتی افغانستان مواجه شد، ‌ ۵۱ تن از جمله ۳۶ مهاجم انتحاری عضو طالبان کشته شدند.
 
شورای ملی افغانستان و شماری از سفارت خانه‌های خارجی در کابل و ادارات دولتی و قرارگاه‌های ناتو در چند شهر دیگر از اهداف این حمله‌ها بودند که به گفته مقامات دولت افغانستان، از سوی شبکه حقانی سازمان‌دهی شده بود.
 
روز گذشته رایان کراکر، ‌ سفیر امریکا در کابل نیز در سخنانی شبکه تندرو حقانی را که در پاکستان حضور دارد متهم کرد که حمله‌های اخیر را در افغانستان انجام داده است.
 

کراکر شبکه حقانی را یک “تهدید بزرگ” به امنیت افغانستان، ‌ امریکا و جهان خواند و از پاکستان خواست تا به طور جدی با این شبکه مقابله کند.