هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده در نشستی با وزرای امور خارجه کشورهای گروه هشت در واشنگتن، بر فوريت مذاکره جدی با ايران برای رسيدن به نتيجه‌ای مشخص تأکيد کرد.

به گزارش رسانه‌های جهانی، کلينتون روز گذشته چهارشنبه، ۲۳ فروردين، در اين نشست تصريح کرد که هنوز برای به‌کارگيری ديپلماسی به‌منظور حل مناقشه هسته‌ای ايران فرصت باقی است.

اين سخنان کلينتون در پی اظهارات ديروز سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران مطرح شد که گفته بود ايران تصميم دارد در دور جديد مذاکرات با گروه ۱+۵ در استانبول، ابتکارات جديدی مطرح کند.

اين نشست روز ۱۴ آوريل در استانبول ترکيه برگزار می‌شود.

کلينتون با اشاره به اين موضوع اظهار داشت: “نشست پيش روی اين فرصت را در اختيار ايران می‌گذارد که به‌طور جدی به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای اين کشور پاسخ دهد.”

آلکسی پوشکف، رئيس کميته امور خارجه پارلمان روسيه: اين مذاکرات در حکم آخرين راه حل برای رسيدن به توافقی صلح‌آميز نخواهد بود

او افزود: “آمدن ايران به سر ميز مذاکره اضطراری است چون اين مذاکرات باعث می‌شود فضايی مناسب برای رسيدن به نتيجه‌ای مشخص به‌وجود آيد.”

نمايندگان ايران و پنج عضو ثابت شورای امنيت سازمان ملل متحد به‌علاوه کشور آلمان (کشورهايی که به گروه ۱+۵ معروف‌اند)، پس از ۱۵ ماه وقفه بار ديگر پای ميز مذاکره می‌نشينند.

دور قبلی مذاکرات ايران با اين کشورها که در استانبول برگزار شده بود، بدون دست‌يابی به نقطه تفاهمی پايان يافته بود.

اما به‌نظر می‌رسد که روی اين نشست جديد حساب زيادی باز شده است چرا که هم اسرائيل و هم آمريکا از احتمال اقدام نظامی عليه ايران سخن گفته‌اند. آنان دليل اين اقدام احتمالی را ممانعت از تلاش‌های ايران برای ساخت تسليحات هسته‌ای عنوان کرده‌اند.

آلکسی پوشکف، رئيس کميته امور خارجه پارلمان روسيه نيز روز چهارشنبه با اشاره به مذاکراتی که ايران قرار است حول برنامه هسته‌ای خود با شش قدرت جهانی انجام دهد، اظهار داشت: “اين مذاکرات در حکم آخرين راه حل برای رسيدن به توافقی صلح‌آميز نخواهد بود.”

او افزود: “اين موضع دولت اوباماست و فکر نمی‌کنم که موضع ما نيز در اين مورد همين باشد. ما معتقديم که اين مذاکرات بايد تا زمان رسيدن به نتيجه‌ای مطلوب ادامه پيدا کند.”

به گفته پوشکف، روسيه در پی آن است که ايران را به ارائه مدرکی قانع‌کننده در اثبات اين که قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد، متقاعد کند.