جمعه ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸ کانال ۲ دانمارک پاسی از نیمه شب گذشته فیلم مستند ” قوی تر از گلوله ها” ساخته مریم ابراهیمی را نمایش داد. فیلم بیش از آنکه در باره جنگ باشد، روایت مردی است که از کرده خویش پشیمان است. سعید صادقی همچون بسیاری دیگر از جوانانی بود که پس از انقلاب، به ایدئولوژی اسلامی باور داشتند. او عکاس روزنامه جمهوری اسلامی بود و در تمام دوران جنگ در جبهه ها برای گرفتن عکس حضور داشت. عکسهای او نقش مهمی در تهییج جوانان و نوجوانان برای شرکت در جبهه ها ایفا کرد.
سعید صادقی امروز با نگاه مردی در میانسالی یه کرده خود می نگرد و اعتقادات خود را زیر سوال میبرد. او با تبحری که در انتخاب لحظه ها داشته تصویری رمانتیک از رفتن به جبهه و شهادت در جبهه ها ارائه میکرده است. دوربین او در ستایش جنگ و نابودی بوده است. او قدرت شگرف تصویر را درک میکرد، اما آن را در خدمت تبلیغ برای جنگ به کار میگرفت تا همپا با نوحه های تهییجگر آهنگران سیل جوانان و نو جوانان را به جبهه بفرستد. قدرت شگرف تصویر در وارونه نشان دادن واقعیت را شاید اولین بار لنی ریفتنشال فیلمساز محبوب هیتلر بود که ماهرانه به کار گرفت. این سنت همچنان در جهان رسانه مستقیم و غیر مستقیم به حضور خود ادامه میدهد.
مرگ, مرگ و فقط مرگ, این اساسی ترین عنصری است که “حیات” جمهوری جهنمی اسلامی را برای ۴۰ سال تضمین کرده است.
نقی / 03 December 2018