نزدیکان علیرضا رضایی، طنزپرداز ایرانی مقیم فرانسه، سه‌شنبه شب در شبکه‌های اجتماعی خبر از درگذشت غیرمنتظره او دادند. هنوز دلیل مرگ او مشخص نشده است اما گفته می‌شود که او با بیماری قلبی درگیر بوده و چندین بار به همین علت در بیمارستان بستری شده بود. خانواده او با انتشار اطلاعیه‌ای ابتلای این طنزپرداز ایرانی به بیماری قلبی و درگذشت او در بیمارستانی در شهر لیل فرانسه در اثر پیامدهای این بیماری را تأیید کرده است.

علیرضا رضایی، طنزپرداز فقید ایرانی در پاریس

علیرضا رضایی متولد شیراز و تحصیل کرده رشته مهندسی عمران بود. پس از شرکت در اعتراضات ۸۸ ایران را ابتدا به مقصد اربیل کردستان ترک کرد و مدتی بعد به فرانسه مهاجرت کرد. او به‌خاطر نوشته‌هایش در وبلاگ شخصی و ستونی ثابت در سایت خودنویس شناخته شده بود که پس از خروج او از ایران نیز ادامه پیدا کردند. اخیرا نیز بسیاری از مخاطبانش ویدیوهای طنز موسوم به «شفاف‌سازی» را در کانال یوتیوب او دنبال می‌کردند. در فرانسه با رسانه‌های متعدد در خارج از ایران همکاری داشت و مدتی به عنوان نویسنده برنامه «پارازیت» و «پولتیک» با کامبیز حسینی همکاری می‌کرد.

گزارشگران بدون مرز در صفحه توییتر فارسی خود درگذشت علیرضا رضایی و «فقدان این صدای منتقد» را به روزنامه نگاران و جامعه مدنی ایران تسلیت گفت.

بسیاری از دوستان و نزدیکانش نیز با ابراز تاسف از درگذشتش درخواست کردند که طبق توییتی از او که متعلق به سال ۲۰۱۶ است جسدش به ایران منتقل شده و در آنجا به خاک سپرده شود.

کاربران بسیاری با استفاده از هشتگ «فقط منو ببرید ایران» که بر اساس این توییت ساخته شده بود، به مرگ او و آرزوی او برای بازگشت به ایران واکنش نشان دادند.

خانواده علیرضا رضایی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که پیکر علیرضا، روز جمعه ۳۰ نوامبر در محل زندگی‌اش، شهر لیل فرانسه تشییع و به خاک سپرده خواهد شد و مادرش میزبان دوستان و نزدیکان او خواهد بود:

«بگذار/ آفتاب من؟ پیرهنم باشد

و آسمان من/ آن کهنه کرباسِ بی رنگ.

بگذار

بر زمین خود بایستم

بر خاکی از براده الماس و رعشه درد.

بگذار سرزمینم را/ زیر پای خود احساس کنم

و صدای رویش خود را بشنوم…

علیرضای ما رفت. پسر شیرین‌ و طنازمان در بعدازظهری سرد به ناگهان با پوزخندی به زندگی در تبعید همه ما را تنها گذاشت  تا اگر جسم‌اش در ایرانی که تا آخرین لحظه دلش برای آن می‌تپید، جایی نداشت، روح‌اش آزادانه پر بکشد به هر کجا که دلش می‌خواست.»

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه به روز شد

بیشتر بخوانید: