تحقيقات چند ماهه شورای اروپايی در رابطه با سرنوشت ۷۲ پناهجوی آفريقايی که سال گذشته در دريای مديترانه سرگردان ماندند، نشان از اشتباهات و قصور نيروهای ناتو و گارد ساحلی کشورهای اروپايی دارد.

نشريه بريتانيايی گاردين روز چهارشنبه گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد کشتی‌های ناتو و گارد ساحلی برخی کشورهای اروپايی مانند اسپانيا در ماجرای مرگ سرنشينان اين قايق مقصر هستند.

اين قايق که ۷۲ پناهجوی آفريقايی سرنشينانش بودند، بهار سال گذشته از شمال آفريقا عازم اروپا شد اما از آن‌جا که برای روزهای متمادی در دريا سرگردان ماند، بيشتر سرنشينان آن از تشنگی و گرسنگی جان دادند و تنها ۹ نفر از آنان زنده ماندند.

در گزارش شورای اروپايی آمده‌است که اين قايق شناسايی شده بود اما به‌جای کمک، آن‌ها را رها کردند تا اين تراژدی رخ داد.

گاردهای ساحلی کشورهای اروپايی اين قايق را شناسايی کرده بودند و تقاضای کمک آن‌ها را دريافته بودند، اما هيچ اقدامی برای نجات آنان نکردند

شورای اروپايی به مجموعه‌ای از خطاها در رابطه با اين تراژدی انسانی اشاره کرده‌است، از جمله آن‌که چند کشتی نظامی و تجاری در آن اطراف حضور داشتند، اما هيچ اقدامی نکردند و اين‌که گاردهای ساحلی در غياب دستورات صريح در اين‌باره گيج شده بودند و نمی‌دانستند مسئوليت اين کشتی و سرنشينانش را کدام مرجع بايد بر عهده گيرد.

گاردين پيش از اين نيز داستان اين قايق شوم را از زبان بازماندگان آن منتشر کرده بود.

اين کشتی در تاريکی يک شب از طرابلس، پايتخت ليبی که آن روزها درگير جنگ بود، روانه آب‌های مديترانه به مقصد اروپا شد.

قايق با همه سرنشينانش در طول سفر دچار سانحه شد و پناهجويان روزهای متمادی در آب‌ها سرگردان ماندند تا آن که ذخيره آب و غذايشان به پايان رسيد.

پس از دو هفته سرگردانی در نهايت ۶۳ تن از سرنشينان بر اثر گرسنگی و تشنگی و طوفان جان باختند که دو تن از آنان کودک بودند.

اين اتفاق در حالی رخ داد که گاردهای ساحلی کشورهای اروپايی اين قايق را شناسايی کرده بودند و تقاضای کمک آن‌ها را دريافته بودند، اما هيچ اقدامی برای نجات آنان نکردند.

نجات‌يافتگان می‌گويند که آن‌ها با يک بالگرد نظامی و يک کشتی جنگی ارتباط برقرار کردند، اما هر دو آن‌ها قايق و سرنشينانش را رها کردند و رفتند.

شورای اروپايی روز گذشته جلسه‌ای در بروکسل ترتيب داد که در ضمن آن از ناتو و کشورهای عضو اين پيمان خواست تصوير ماهواره‌ای آن منطقه را در اختيارشان بگذارد تا مشخص شود کدام واحدهای نظامی به‌طور مشخص با قايق اين مهاجران روبه‌رو شده‌اند.