اکبر فلاح زاده − هر کس با شیوه زندگی درویشان آشنا باشد، نمیتواند تصور کند که به آنها حمله میشود. بعضی خیابانها و مراکز فرهنگی ما به نام درویشان است. بخش قابل توجهی از ادبیات کلاسیک ما مستقیم یا غیر مستقیم به زندگی و افکار درویشان اختصاص دارد. باب دوم گلستان سعدی یک سره “در اخلاق درویشان” است. آنوقت این درویشان را میگیرند میزنند. حمله به درویشان با “اخلاق درویشان” همخوانی ندارد. سعدی که همه جا بزرگ داشته میشود، بنی آدم را به درستی “اعضای یک پیکر” میداند.
23 March 2012
محتسب را درون خانه چه کار
اینجا منظور دفاع از اندیشههای آنها یا شیوه رفتار و زندگیشان نیست. این به خودشان مربوط است. هر کس آزاد است هر عقیدهای داشته باشد و دولت هم موظف است از اجرای مراسم دینی یا عقیدتی حمایت کند. اما نه اینکه کتک بزند. ما بعد از سی و اندی سال حکومت جمهوری اسلامی به بعضی چیزها چنان عادت کرده ایم که دیگر به آنها فکر نمیکنیم. تصور اینکه موتورسوارها جلوی خانه کسی جمع شوند و “مرگ بر درویش” سر دهند، مشکل است. به ویژه از این نظر که اخلاق درویشان از بنیادهای فرهنگ ماست و چه بخواهیم چه نخواهیم، با زندگی ما عجین شده است.
وصف درویش
درویش عمدتاً به مسلمان صوفی میگویند که در راه طریقت گام بر میدارد. دراویش فرقه مولویه در حال سماع را نیز همه ما میشناسیم. مدارا اساس این فرهنگ است:
“هر که را جامه پارسا بینی
پارسا دان و نیکمرد انگار
ور ندانی که در نهانش چیست
محتسب را درون خانه چه کار” (گلستان سعدی)
اما کی در این دور و زمانه گوشش به این حرفها بدهکار است: محتسبها دسته دسته به خانهها میریزند و خون میریزند.
رابطه فرهنگ انسانی ما با زندگی گویی قطع شده است. مردم ما “ارادت درویشان” را به “تقرب پادشاهان” ترجیح میداده اند:
“یکی از جمله صالحان به خواب دید پادشاهی را در بهشت و پارسایی در دوزخ. پرسید که موجب درجات این چیست و سبب درکات آن که. مردم به خلاف این معتقد بودند. ندا آمد که این پادشه بارادت درویشان به بهشت اندرست و این پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ.” (گلستان سعدی)
درویشان نزد ما مقام والا داشته اند:
“شدم مجنون و سرگردان من از سودای درویشان
ندانم تا کجا باشد مقام و جای درویشان
درآن مجلس که درویشان به ذکر حق همیجوشند
خدا آید در آن مجلس شود مهمان درویشان…
امیرالمومنین حیدر که شد داماد پیغمبر
کمر میبست و خوش میگفت منم مولای درویشان…
الا ای شمس تبریزی تو یادی کن ز درویشان
حیات جاودان یابی تو از دلهای درویشان” (مولانا)
رهبران همین انقلاب هم همیشه کوخ نشینی را مقابل کاخ نشینی قرار داده و کل انقلاب را انقلاب کوخ نشینان نامیدهاند. این است که اسباب حیرت است وقتی آدم میشنود سال گذشته یک درویش را با ۲۵ ضربه چاقو کشتهاند.
درویشان سرگردان شده اند، به جای آنکه فکر سیر و سلوک عارفانه و فارغ از دنیا باشند، در هچل دنیا گیر کرده اند: یک پایشان پاسگاه است، یک پایشان زندان.
پیگرد درویشان
دراویش از بزرگترین اقلیتهای مذهبی در ایران به حساب میآیند، و همین شمار زیاد آنها اسباب دردسرشان شده است. حکومت دینی رقیب دینی را خوش نمیدارد.
موج بازداشت و آزار و اذیت دراویش گنابادی با آغاز ریاست جمهوری احمدی نژاد شدت گرفته است. از جمله حسینیه و کتابخانه دراویش گنابادی در تخت فولاد اصفهان را با بولدوزر خراب کردند.
حملات بیشتر متوجه سلسله نعمت اللهی است. این سلسله به “شاه نعمتالله ولی” از عرفای قرن نهم هجری باز میگردد. پیروان شاه نعمت الله ولی در سدههای اخیر به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلی شاهی) و صفایی (صفی علیشاهی) تقسیم شدهاند.
اعتقادات شاخه گنابادی به اهل شریعت نزدیکتر است. آنها مطابق ادبیات شیعه به خانقاههای خود “حسینیه” میگویند. از این رو بعضی فقها که گرایشات عرفانی بیشتری داشتهاند با این درویشان مسامحه کردهاند. اما گروهی دیگر آنها را از “خدامحوري” منحرف، و انسان مدار و سکولار، و به همین دلیل قابل تعقیب میدانند.
بعد از حملات سالهای اخیر به حسینیه و خانقاهها، به تازگی باز دستگیریها شروع شده. بنا به گزارش سايت “مجذوبان نور” (سایت دراویش گنابادی)، شنبه ۲۹ بهمن، کاظم دهقان از دراویش گنابادی ساکن شهرستان کوار در استان فارس دستگیر شده. بر اساس این گزارش دراویش شهر کوار در مقابل پاسگاه انتظامی این شهر در استان فارس تجمع کرده و خواستار آزادی کاظم دهقان و پاسخگویی مسئولین در رابطه به این نوع برخوردها و فشارهای ماههای گذشته به دراویش شهرستان کوار شدهاند.
ماه گذشته هم چند تن از دراویش این سلسله مذهبی، بدون حکم قضایی در تهران و شیراز بازداشت شدند. حسینیهها و منازل درویشان را خانههای توطئه نامیده و به آنها حمله میکنند و شیشهها را میشکنند. هیچ هم اعتنا ندارند به اینکه:
“چون شکستی شیشه درویش را
واجب آید دادن تاوان بلی” (دیوان شمس)
حکمت سعدیانه
به گفته سودابه قائمی، از سخنگویان این سلسله در سوئد، از مدتها پیش دوربینهای مدار بسته در مراکز تجمع دراویش نصب شده و کلیه حرکات آنها تحت نظر قرار گرفته .
خوشبختانه زمان سعدی این دوربینها وجود نداشته. هر چند که طعنهها شدت داشته، اصل بر برائت بوده:
“یکی از بزرگان گفت پارسایی را، چه گویی در حق فلان عابد، که دیگران در حق وی به طعنه سخنها گفتهاند. گفت بر ظاهرش عیب نمیبینم و در باطنش غیب نمیدانم”. (گلستان، باب دوم – در اخلاق درویشان)
سعدی با ذکر حکایتی در گلستان پرهیز میدهد از اینکه موی دماغ دیگران شوند یا اینکه “در پوستین خلق افتند”. اما کو گوش شنوا:
“یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شب خیز و مولع زهد و پرهیز . شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفهای گرد ما خفته. پدر را گفتم از اینان یکی سر بر نمیدارد که دوگانهای بگزارد، چنان خواب غفلت بردهاند که گویی نخفتهاند که مردهاند. گفت جان پدر تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی.”
عکسها:
تخریب حسینیه دراویش در بروجرد (آبان ۱۳۸۶)
با سلام به اقای فلاح زاده و تشکر از زمانه
مقاله شما بسیار جالب و جذاب بود. اری این مردمان بی ازار و معصوم را درگیر دنیایشان کرده اند گرچه خود دنیاراطلاق داده و به مراحل عرفان می اندیشند. اما وقتی با دنیا پرستان نوکیسه روبروشوی همین اتفاق خواهد افتاد که افتاده است. من به عنوان یک ایرانی بسیار متاسفم که این افراد بی ازار مورد ازار قرار میگیرند و خانقاه یا محل عبادت شان به دست همان حکومتی که بایستی از انها دفاع کند ویران میشود. اما اگر تاریخ را بخوانیم می بینیم که این سرزمین فراز و نشیب های بسیاری دیده و حاکمان ظالم و بی پروایی را به خود دیده است. اما هیچیک از ان ظالمان امروز دیگر نیستند. نه ادمخواران شاه عباس ماندند و نه ظالمان مغول و نه نادرشاه چشم در آر ودیگر سلسله های حکومتی. این یکی هم بی شک به همان سرنوشت دچار خواهد شد چون امر بهش مشتبه شده است و قدرت و توانایی مردم را به خرده گرفته است در حالی که همین مردم بودند که انهارا بر سر کار اوردند. اینها خود و حکومت خودرا ناشی از خدا میدانند در حالیکه اگر خدایی باشد مسلما هر گاه این نوکیسه ها عبادتش میکنند رویش را بر میگرداند تا انها را نبیند. همانطوریکه رهبر شماره 1 هم گفتند “دنیا محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید. اما این نوکیسه گان هم خدارا و هم خرما را لای نون پیچیده و خورده اند. حالا البته اگر خدایی باشد. اینها نمیدانند که وقتی مردم رفته رفته و گروه گروه از انها ببرند سرانجام تنها خواهند ماند و انوقت بایستی منتظر خدا بمانند تا همه کارهایش را زمین گذارد و به کمک شان بیاید. . دوستی داستانی را از انجیلیان میگفت به این شرح: یک کشاورز قعه زمینی لم یزرع داشت که در طول سالیان تبیدل به یک منظره بد نما شده بود. روزی کشاورز تصمیم گرفت ان زمین را تمیز کند و به زیر کشت اورد. چند روزی کار به درازا کشید و سرانجام مجوطه نامبرده از اشغال های گوناگون تمیز و امده کشت و ذرع شد. اما همسایه این گشاورز که زمین را دیده بود و حالا یک مرتبه تغییر را دید رو به کشاورز کرد و گفت “به کمک خدا ماشالله خوب این زمین را تمیز کردی” کشاورز هم که از ان کار سخت تازه فارغ شده بود گفت بایستی این زمین را وقتی فقط در دست خدا بود میدیدی چه او به تنهایی هیج کاری برای تمیز کزدن زمین نکرد. حالا این اقایان اگر فکر میکنند خدا به کمکشان خواهد امد کور خوانده اند. حرفم را به کمک سعدی پایان میدهم:
اینها بر سر شاخ نشسته اند و بن را میبرند و به گوشزدهای متعدد گوش و چشم خودرا فروبسته اند و یا اینکه سنگ را بسته اند سگ را ازاد کرده اند”.
روزی خواهد امد که علی بماند و “حوزه اش” و خودش باید حوض را کول کند و برود بالای چشمه اب بیاورد. اینها انقدر از معاویه و ابو سفیان و شمر و خولی و شرکاء بر منبر صحبت کرده اند که خود به شمر و خولی تبدیل شده اند و نمیدانند. همانطور که در کتاب مقدس مسلمانان هم امده “ثم بکم فهم لایرجعون شده اند.
کاربر مهمان / 23 March 2012
انتخاب اشعار خیلی خوب و عالی است . احسنت
freshteh / 02 April 2012
“چون شکستی شیشه درویش را
واجب آید دادن تاوان بلی”
مولانا انصاف داشته، اما این ملاها شیشه خانه ات را می شکنند و اگر اعتراض داشته باشی سرت را هم می شکنند .
کاربر مهمان / 05 April 2012
تشکر بی دریغ مرا برای این مقاله زیبا بپذیرد. شما خیلی به موقع به این مسئله پرداختید و توجهات را به این مشکل جلب کردید. امروز دهها نفر از همین دراویش متاسفانه دارند در بیدادگاهها محاکمه میشوند به اتهامات واهی.
خدا از سر این حاکمان نگذرد که مردم را به چه روزی انداخته اند.
کاربر مهمان / 14 May 2012
این مقاله جانانه را بنده جای دیگری دیدم و همه جا دنبال اصلش گشتم تا تشکر کنم از بابت آن. بنده دوستان زیادی در میان دراویش دارم و می دانم که این افراد نیک تا چه میزان رنج می کشند از دست این حکام نادان که به قول سعدی “در پوستین خلق” افتاده اند تا مردم را بیازارند.
کاربر مهمان / 22 June 2012