دوشنبه ۸ مه/ ۱۸ اردیبهشت دو اتفاق مهم افتاد در هر دو این رویدادها هم ایران در صدر اخبار جهان فرار داشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی چهار روز زودتر از موعد خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و هم‌زمان هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن با «همه می‌دانند» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی کار خود را آغاز کرد. رویداد نخست، دومی را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

اصغر فرهادی روز گذشته نظرش را درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران بیان کرده است. او می‌گوید با اعمال تحریم‌های نفتی بیش از حکومت، مردم و فعالان مدنی در مضیقه قرار می‌گیرند:

علاوه بر فیلم اصغر فرهادی، فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی نیز در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید. مسئولان جشنواره کن از جمهوری اسلامی خواسته بودند به جعفر پناهی اجازه شرکت در این دوره از جشنواره کن را بدهد. اما درخواست آنان اجابت نشد. اصغر فرهادی در نشست خبری «همه می‌دانند» درباره منع حضور پناهی در کن گفته است:

««این عادلانه نیست که او [پناهی] از حضور در کن محروم مانده، اما من خوشحالم که او همچنان کار می‌کند و از فعالیت‌های سینمایی خود دست نکشیده است.»

او در نشست خبری «همه می‌دانند» اظهار امیدواری کرد که تازه‌ترین ساخته‌اش در ایران هم به نمایش درآید. اما در همان حال کفت مطمئن نیست این فیلم بدون سانسور در ایران به نمایش درآید.

«همه می‌دانند» هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است. زنی به نام لورا که با همسر و فرزندان خود در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین زندگی می‌کند به‌مناسبت یک جشن خانوادگی به‌همراه فرزندانش به روستای مادری خود بازمی‌گردد. رویدادی غیرمنتظره زندگی آن‌ها را دگرگون می‌کند. خانواده، اسرار، پیوندها و سنت‌های آن و گزینه‌های اخلاقی که اعمال می‌شوند، مانند هر فیلم‌نامه این فیلم‌ساز در قلب این طرح قرار دارند.

بیشتر بخوانید: