در اروپا وقتی مردم دور میز کریسمس نشستند، مردم روس در خیابان‌ها دست به گردهمایی اعتراضی زده بودند. در این روز، در واقع دومین تظاهرات بزرگ در اعتراض به نتایج انتخابات روسیه برگزار شد؛ تظاهراتی که بسیاری از مخالفان دولت را مطمئن کرد که مردم روس دیگر سکوت نخواهند کرد.
 
 
یک هفته پیش از این تظاهرات، الکساندر ناوالنی، وبلاگ‌نویس و فعال اجتماعی روس در وبلاگ خود نوشته بود که باور دارد و می‌تواند حدود یک میلیون نفر از مخالفان نتیجه انتخابات اخیر روسیه را به خیابان بیاورد.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که موج مردم معترض نه تنها در میدان اصلی مسکو بلکه در دیگر شهر های بزرگ روسیه نیز به خیابان‌ها کشیده شده‌اند. آنها با گردهمایی مسالمت‌آمیز خود به برگشت دوباره پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه اعتراض کرده‌اند. این برخورد اعتراضی نیز مثل دیگر اعتراض‌های پیشین که در کشور های خاور میانه رخ داد از طریق توییتر، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی به همه مردم جهان گزارش شد.
 
موج اعتراض در روسیه همزمان با مرگ و مراسم خاکسپاری واسلاو هاول، نویسنده و رئیس‌جمهور سابق چک برگزار شد. او در صدر مخالفان شوروی قرار داشت و باعث شد کشور چک‌اسلواکی از اتحاد شوروی جدا شود.
 
تارنمای “تلگراف” چاپ لندن، این گزارش ها را که هر ده دقیقه از جانب خبرنگار محلی به‌روز می‌شد در یک‌جا گردآوری کرده است.
 
با توجه به شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی اخیر مردم روسیه گفته شده موج اعتراض‌ها بسیار گسترده است و اگر توجهی به خواسته‌های آنها نشود، احتمال می‌رود که مثل موج اعتراض‌ها در کشور های عربی ادامه پیدا کند.
 
یکی از شرکت‌کنندگان تظاهرات اعتراضی اخیر به “تلگراف” می‌گوید که دوست ندارد بیشتر از این به دروغ‌های دولت گوش دهد. به عقیده او آنها “تلویزیون را به منبر دروغ‌های خودشان تبدیل کرده‌اند”.
 
وی می‌افزاید: “ما اما از جاهای دیگر و به ویژه از اینترنت می‌خوانیم و می‌بینیم که شرایط در روسیه آنطور نیست که آنها می‌گویند.”
 
گاری کاسپاروف، یکی از قهرمانان شطرنج در روسیه است. او که سال‌هاست به فعالیت‌های سیاسی نیز مشغول است و یکی از مخالفان محکم دولت کنونی روسیه به شمار می‌رود، می‌گوید: “خوشحالم که این‌همه مردم در خیابان‌ها حضور دارند و از مخالفت خود با دولت حرف می‌زنند و دیگر نمی‌ترسند.”
 
وی می‌افزاید: “مردم متوجه قدرت خود شده‌اند. همیشه چنین احساس می‌شد که طرفداران دولت زیاد هستند، ولی حالا در این تظاهرات معلوم شد که شمار ما مخالفان بیشتر از آنهاست.”
 
شعار های مردم در این تظاهرات اعتراضی عمدتاً علیه پوتین بود. روی یکی از پلاکاردها عکس واسلاو هاول و پوتین را کنار هم گذاشته بودند و کنار عکس واسلاو هاول “بله” و کنار عکس پوتین “نه” نوشته بودند.
 
گردهمایی اعتراضی روز کریسمس با سخنرانی شماری از اعترا‌ض‌کنندگان همراه بود. یکی از سخنرانان سرگی میرانوف، از نامزدهای ریاست جمهوری بود. او که نامش در فهرست نهایی نمایندگان قرار نگرفت، می‌گوید: “ساختار دولت کنونی بر اساس تقلب و قانون‌شکنی‌های بی‌حد اداره می‌شود. چیزی که دیگر قابل تحمل نیست و باید انتخابات جدید بر اساس قانون و بدون تقلب صورت بگیرد.”
 
یکی دیگر از سخنرانان، اولگا کرناسوا از حزب “روسیه دیگر” می‌گوید: “ما می‌خواهیم در فهرست نمایندگان انتخابات امسال کسانی را ببینیم که می‌خواهیم به آنها رای بدهیم. به افرادی که منتخب دولت هستند و کاری هم برای مردم نمی‌کنند، نمی‌خواهیم رای بدهیم.”
 
شعار های مردم در این تظاهرات اعتراضی عمدتاً علیه پوتین بود. روی یکی از پلاکاردها عکس واسلاو هاول و پوتین را کنار هم گذاشته بودند و کنار عکس واسلاو هاول “بله” و کنار عکس پوتین “نه” نوشته بودند.
 
موج اعتراض در روسیه همزمان با مرگ و مراسم خاکسپاری واسلاو هاول، نویسنده و رئیس‌جمهور سابق چک برگزار شد. او در صدر مخالفان شوروی قرار داشت و باعث شد کشور چک‌اسلواکی از اتحاد شوروی جدا شود. مردم روس احترام ویژه‌ای برای او قائل هستند و قرار گرفتن نام پوتین در مقابل او، برای آنها پیام عمیقی به همراه دارد.
 

امسال تحویل سال نو مسیحی در روسیه نیز توام با تپش اعتراض مردم این کشور خواهد بود. پیش‌بینی شده است که جشن‌های تحویل سال در روسیه که به عنوان بزرگ‌ترین و شادترین جشن‌های سال نو شناخته می‌شوند، با برنامه‌ریزی مخالفان برای نمایش قدرت قشر معترض همراه شوند.