“صدها هزار نفر” در چندين شهر مختلف سوريه در خيابان‌ها عليه حکومت بشار اسد تظاهرات کردند.

به نوشته رويترز و بر پايه گزارش‌ مخالفان حکومت سوريه، امروز، جمعه ۲۵ آذرماه (۱۶ دسامبر) مردم اين کشور به‌شکل گسترده‌ای به خيابان‌ها آمدند. نيروهای حکومتی با تظاهرکنندگان به مقابله پرداختند و چهار نفر را کشتند.

خشونت‌های امروز پس از نماز جمعه در شهرهای ديرالزور و حمص رخ داد.

به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه، در شهر حمص نزديک به ۲۰۰ هزار نفر تظاهرات کردند.

اين سازمان مدافع حقوق بشر خبر داده است که تظاهرات حمص پس از نماز جمعه و در ده‌ها محله اين شهر برگزار شده است.

بنا به اين گزارش در ديرالزور و جورة الشياح نيز صد هزار نفر به خيابان‌ها آمدند.

شبکه تلويزيونی الجزيره تصاويری از تظاهرات امروز پخش کرد که در آن مردم چوبه داری ساخته بودند و پنج صورتک بر آن آويزان بود که يکی از آن‌ها تصوير بشار اسد بود.

تظاهرات امروز در حالی برگزار شد که روسيه روز گذشته پيش‌نويس قطعنامه‌ای در رابطه با سوريه را به اعضای شورای امنيت سازمان ملل ارائه کرد

با اين‌که مخالفان حکومت از گستردگی تظاهرات امروز گفته‌اند اما به دليل عدم حضور روزنامه‌نگاران مستقل در سوريه نمی‌توان صحت آن را تأييد کرد.

با اين‌حال اگر گفته‌های مخالفان حکومت بشار اسد درست باشد تظاهرات امروز يکی از بزرگ‌ترين گردهمايی‌های معترضان در چند هفته اخير به‌شمار می‌رود.

تظاهرات امروز در حالی برگزار شد که روسيه روز گذشته پيش‌نويس قطعنامه‌ای در رابطه با سوريه را به اعضای شورای امنيت سازمان ملل ارائه کرد.

دولت روسيه در اين قطعنامه خواهان مذاکره اعضای شورای امنيت در مورد اوضاع سوريه شده است.
گفته می‌شود در اين قطعنامه روسيه خشونت همه طرف‌های درگير در وقايع سوريه را محکوم کرده و گفته است دولت سوريه از نيروهای نظامی خود در برخورد با مخالفان بيش از اندازه استفاده می‌کند.

روسيه همچنين از در اختيار قرار دادن اسلحه غيرقانونی به گروه‌های مسلح نيز اظهار نگرانی کرده است.
با اين‌حال کشورهای غربی چندان با اين قطعنامه‌ای موافق نيستند.

روسيه از هم‌پيمانان سوريه به‌شمار می‌رود و ضمن مخالفت با تحريم سوريه از “اصلاحات” در اين کشور پشتيبانی می‌کند.

آمريکا و اتحاديه اروپا پس از آن‌که شورای امنيت با مخالفت روسيه و چين موفق به صدور قطعنامه عليه سوريه نشد، خود تحريم‌های يک‌جانيه‌ای را عليه اين کشور برقرار کردند.

اتحاديه عرب نيز ۲۷ نوامبر (ششم آذر ۱۳۹۰) تحريم‌هايی عليه سوريه اعمال کرد. اين تحريم‌ها شامل خودداری از سرمايه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی سوريه، تعليق مناسبات مالی با بانک مرکزی اين کشور، مسدود کردن دارايی‌های مقامات دولت سوريه و ممنوعيت سفر آنان به کشورهای عضو اتحاديه عرب می‌شود.

ترکيه نيز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱ (نهم آذر ۱۳۹۰) از تحريم‌های اين کشور در مورد سوريه خبر داد.

بر اساس اين تحريم‌ها، روابط اقتصادی، اداری و نظامی ترکيه با سوريه تا تشکيل دولتی بر اساس خواسته مردم، متوقف خواهد ماند.

از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ (مارس ۲۰۱۱) تاکنون اعتراضات مخالفان حکومت بشار اسد در سوريه ادامه دارد. برپايه آمار سازمان ملل متحد، اعتراضات مردمی در سوريه از آغاز آن در ماه مارس گذشته تاکنون بيش از پنج هزار کشته به‌جا گذاشته است.