ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا را متهم کرد که با سخنان خود تظاهرکنندگان مخالف نتايج انتخابات در اين کشور را تحريک کرده است.

به گزارش رويترز، ولاديمير پوتين امروز، پنج‌شنبه ۱۷ آذرماه (هشتم دسامبر) گفت: “او (هيلاری کلينتون) با برخی از مخالفان هم‌صدا شد؛ به آن‌هاعلامت داد و آن‌ها با شنيدن پيام وی دست به‌کار شدند.”

نخست‌وزير روسيه افزود در جريان برگزاری انتخابات مجلس دومای اين کشور “صدها ميليون دلار از منابع مالی خارجی برای تأثيرگذاری بر انتخابات به روسيه سرازير شد.”

پوتين پيش از اين قدرت‌های خارجی را متهم ساخته بود که به سازمان گولوس (رأی)، تنها سازمان مستقلی که انتخابات روسيه را زير نظر داشت، کمک مالی کرده‌اند.

در جريان برگزار انتخابات تارنمای اين سازمان از کار افتاد و مسئولان آن از “دزدی اطلاعات” سخن گفتند.

هيلاری کلينتون بارها روند برگزاری انتخابات روسيه را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود اين انتخابات “نه آزاد و نه عادلانه” است.

ولاديمير پوتين: برخی از سازمان‌ها برپايه طرح از پيش شناخته‌شده‌ای در راه اهداف سياسی خود عمل می‌کنند

هيلاری کلينتون، گفته بود: “ما درباره انتخابات روسيه، نگرانی جدی داريم. گزارش‌ها نشان می‌دهد در روز انتخابات، تلاش‌هايی برای تقلب‌ و دستکاری در آرا انجام شده است.”

ولاديمير پوتين امروز همچنين تظاهرکنندگانی را که عليه “تقلب در انتخابات” دست به اعتراض زده‌اند دنبال‌کننده اهداف سياسی خاص دانست.

وی با بيان اين‌که “بيشتر مردم روسيه خواهان ناآرامی‌های سياسی نيستند” افزود: “همه ما در اين‌جا بالغ هستيم و می‌فهميم برخی از سازمان‌ها برپايه طرح از پيش شناخته‌شده‌ای در راه اهداف سياسی خود عمل می‌کنند.”

انتخابات روسيه روز يکشنبه ۱۳ آذرماه (چهارم دسامبر) برگزار شد و طی آن حزب روسيه واحد، حزب حاکم بر اين کشور، توانست نزديک به ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورد.

در پی اعلام پيروزی حزب روسيه واحد گروه‌های مخالف اين حزب، از جمله کمونيست‌ها و گروه‌های ناسيوناليست در چند روز گذشته تظاهرات هزاران نفری را در اعتراض به نتيجه انتخابات دوما برگزار کردند.

معترضان همچنين خواهان پايان يافتن ۱۲ سال حکومت ولاديمير پوتين در اين کشور هستند.

ميخائيل گورباچف، رهبر اتحاد جماهير شوروی سابق نيز خواهان ابطال نتايج انتخابات و برگزاری انتخابات جديد شده است.

به گزارش منابع خبری در اين چند روز صدها معترض از سوی پليس روسيه بازداشت شده‌اند.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نسبت به بازداشت معترضان به نتيجه انتخابات دومای روسيه ابراز نگرانی کرد.

اشتون روز گذشته در بيانيه‌ای مقامات روسيه را به رعايت آزادی بيان و تجمعات فراخواند.

قرار است در روزهای آينده معترضان به نتايج انتخابات تظاهرات بزرگی را برگزار کنند.