ائتلاف دمکراتیک به رهبری حزب “آزادی و عدالت” وابسته به جماعت اخوان المسلمین موفق به کسب ۴۰ درصد آرا در نخستین دور انتخابات پارلمانی مصر شد.

 
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان یسری عبدالکریم، رئیس دفتر اجرایی شورای عالی انتخابات با اعلام این خبر، گفت که حزب اسلامی سلفی نور نیز ۲۰ درصد آرا را به دست آورده است.
 
بنا بر این گزارش  ۱۵ درصد آرا به احزاب لیبرال  اختصاص یافته، حزب میانه‌روی اسلامی  الوسط شش درصد آرا را به دست آورده و احزاب الوفد و عدالت با کسب پنج و یک درصد آرا در انتهای جدول هستند.
بر اساس اولین نتایج اعلام شده از انتخابات پارلمانی مصر، ۶۲ درصد واجدین شرایط در این رای گیری شرکت کرده‌اند.
 
بر اساس این نتایچ تا کنون ۶۰ درصد آرا به دو حزب اسلام‌گرای اخوان المسلمین و سلفی نوری اختصاص یافته است.
 
حزب اخوان‌المسلمین از جمله گروه‌های میانه‌روی اسلامی است که خواستار ” پایان دادن به فساد، احیای اقتصاد و ایجاد یک دموکراسی حقیقی” است. این حزب در سال  ۱۹۲۸ تأسیس شده، اما در دوران حکومت حسنی مبارک اجازه فعالیت نداشت و غیر قانونی اعلام  شده بود.حزب سلفی نور از جمله گروه‌های تندرو اسلام‌گرا است که مخالف حضور زنان و مسیحیان در مناصب اجرایی و خواهان ممنوع شدن مشروبات الکلی، هنر و ادبیات غیر اسلامی و وجود ساحل‌های مختلط در مصر است.
 
عبدالمعز ابراهیم، مسئول برگزاری انتخابات مصر به خبرگزاری رویترز گفته است که از مجموع ۱۳/۶ میلیون فرد واجد شرایط شرکت در انتخابات، بیش از هشت میلیون نفر در رای گیری شرکت کرده‌اند

عبدالمعز ابراهیم، مسئول برگزاری انتخابات مصر به خبرگزاری رویترز گفته است که از مجموع ۱۳/۶ میلیون فرد واجد شرایط شرکت در انتخابات، بیش از هشت میلیون نفر در رای گیری شرکت کرده‌اند.

 
رأی‌گیری نخستین انتخابات مصر پس از سقوط دولت حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور روز دوشنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ (هفتم آذر ۱۳۹۰) در این کشور برگزار شد.
 
رأی‌گیری در مصر در سه مرحله برگزار می‌شود که اولین مرحله آن روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر جاری ۹ استان این کشور برگزار شد. مراحل بعدی این انتخابات تا ماه مارس ۲۰۱۲ طول می‌کشد.
 
انتخابات مجلس شورا – مجلس اعلای پارلمان – مصر نیز از روز ۲۹ ژانویه سال آینده آغاز و تا ۱۱ مارس ادامه خواهد داشت.
 
بر اساس قوانین مصر ۴۹۸ عضو مجلس در این انتخابات از سوی مردم انتخاب می‌شوند و محمدحسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی و رئیس دولت مصر نیز ۱۰ نفر از اعضای مجلس را تعیین خواهد کرد.