اخوان المسلمين ليبی نخستين نشست عمومی خود را در شهر بنغازی با شرکت نمايندگان خود برگزار کرد.

به گزارش رويترز، در اين نشست که شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه (۱۷ نوامبر) برگزار گرديد اين گروه اسلامی لحنی معتدل گرفت و همگان را فراخواند تا اتحاد را حفظ کرده و پس از هشت ماه جنگ داخلی برای بازسازی ليبی تلاش کنند.

به گفته بسياری از ناظران سياسی نتايج انتخابات آينده ليبی به‌سود گروه‌های سياسی مذهبی خواهد بود، گروه‌هايی که نسبت به احزاب لائيک از سازماندهی بهتری برخوردارند.

يک ماه پس از قتل معمر قذافی در روز پنج‌شنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ (۲۸ مهر ۱۳۹۰) در شهر سرت توسط نيروهای شورشی؛ سليمان عبدالقادر، رهبر اخوان المسلمين ليبی در سخنانی ضمن ستودن شورشيان اين کشور همه جناح‌ها را به اتحاد فراخواند.

وی که در برابر ۷۰۰ نفر شرکت‌کننده در نشست عمومی اخوان المسلمين سخن می‌گفت افزود: “بازسازی ليبی کار يک حزب نيست اما هر يک از ما بايد قابليت‌های خود را نشان دهيم.”

سليمان عبدالقادر، رهبر اخوان المسلمين ليبی: شايد برخی از اعضا به‌خاطر شرايط و توانايی‌های خود به کابينه بپيوندند؛ اما ما به‌عنوان يک حزب به آن نخواهيم پيوست

اظهارات سليمان عبدالقادر نشان می‌دهد که اين حزب اسلام‌گرا می‌تواند از طرح تشکيل دولت موقتی متشکل از تکنوکرات‌ها که عبدالکريم الکيب، نخست‌وزير کنونی آن را مطرح ساخته، پشتيبانی کند.

عبدالکريم الکيب ۹ آبان‌ماه جاری از سوی شورای انتقالی ليبی به‌عنوان نخست‌وزير جديد دولت انتقالی اين کشور انتخاب شد.

اعضای شورای ملی انتقالی ليبی در نشستی در طرابلس با ۲۶ رأی از ۵۱ رأی شرکت‌کنندگان عبدالکريم الکيب را به‌عنوان نخستين نخست‌وزير ليبی پس از حکومت معمر قذافی برگزيد.

الکيب استاد رشته مهندسی برق دانشگاه‌های ايالت کارولينا، دانشگاه آلابامای آمريکا و همچنين دانشگاه آمريکايی شهر الشارقه و دانشکده نفت امارات متحده عربی است.

رهبر اخوان المسلمين ليبی پس از نشست عمومی اين حزب به رويترز گفت: “شايد برخی از اعضا به‌خاطر شرايط و توانايی‌های خود به کابينه بپيوندند؛ اما ما به‌عنوان يک حزب به آن نخواهيم پيوست.”

عضوگيری اخوان المسلمين در دوران حکومت معمر قذافی به‌شکل مخفيانه صورت می‌گرفت و بيشتر شامل “نخبگان” می‌شد. اين حزب کمتر از هزار عضو در ليبی دارد.

نهادها و سازمان‌های اسلام‌گرا در ليبی که سال‌ها از سوی حکومت قذافی سرکوب می‌شدند، پس از مرگ وی اعلام کرده‌اند که با هدف تقويت وحدت ملی و ارزش‌های اسلامی به مبارزه خود ادامه خواهند داد.