مقامات پليس مرزی استراليا اعلام کردند سه قايق به‌ظاهر مشکوک که حامل پناه‌جويان هستند را در آب‌های اين کشور شناسايی و متوقف کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های استراليايی، قايق نخست که حامل ۱۵ پناه‌جو و يک خدمه بود بامداد شنبه گذشته در ساحل غربی استراليا شناسايی گرديد.

قايق دومی که ۷۹ پناه‌جو را حمل می‌کرد نيز شامگاه همين روز در نزديکی شمال جزيره کريسمس از سوی پليس شناسايی شد و قايق سوم نيز با ۴۴ پناه‌جو و سه خدمه در شرق اين جزيره توقيف شدند.

برندن اوکانر، وزير کشور استراليا گفته است پناه‌جويان جهت بررسی‌های نخستين به جزيره کريسمس منتقل شده‌اند.

برندن اوکانر، وزير کشور استراليا: پناه‌جويان جهت بررسی‌های نخستين به جزيره کريسمس منتقل شده‌اند

آقای اوکانر همچنين، تونی ابووت، رهبر اپوزيسيون اين کشور را دوست قاچاق‌بران خواند، زيرا وی تغييرات در قانون مهاجرت که نياز به تصويب پارلمان داشت را رد کرده است.

اما تونی ابووت با رد اين موضوع گفته است وی مقصر نيست و از دولت خواسته است تا تغييرات در قانون مهاجرت اين کشور را فقط برای فرستادن پناه‌جويان به يک کشور خارجی، مانند نايرو که کنوانسيون پناهندگان سازمان ملل متحد را امضا کرده باشد می‌پذيرد.

ابووت گفته است: “ما به دولت گفتيم تغييراتی که ما پيشنهاد کرديم بپذيريد، تغييراتی که شما در قانون مهاجرت پيشنهاد کرده‌ايد در يک روز توسط پارلمان تصويب خواهد شد، آن‌ها مجبور هستند تغييرات ما را بپذيرند، زيرا اين تغييرات نه تنها سياست انتقال پناه‌جويان به خارج از مرزها يا Offshore Processing را تضمين می‌کند بلکه پشتوانه‌ای برای حفاظت از مرزها نيز هست و شما به هر دو نيازمنديد.”

با اين حال جوليا گيلارد، نخست‌وزير استراليا گفته است اين خواست را نخواهد پذيرفت، زيرا کشورهای آسيايی کنوانسيون پناهندگان سازمان ملل متحد را امضا نکرده‌اند و تفاهم‌نامه انتقال پناه‌جويان به مالزی را رد می‌کند.

مايکل کينن، سخنگوی اداره محافظت مرزها به اپوزيسيون گفته است: “با رسيدن قايق‌هايی که به شکل غير قانونی به استراليا می‌آيند، روشن گرديد اوضاع برای مقامات حفاظت مرزی استراليا متزلزل شده است.”