وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۲۰ نوامبر/ ۲۹ آبان یک شبکه شامل دو شخص، دو شرکت ایرانی و دو شرکت آلمانی را با مطرح کردن این اتهام که آنها برای سپاه قدس اسکناس تقلبی یمنی چاپ می‌کنند تحریم کرد.

تصویر از آرشیو

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید این شبکه به دستور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجهیزات و مواد لازم برای جعل اسکناس را فراهم کرده و با چاپ ریال یمنی، صدها میلیون دلار پول تقلبی به‌قصد بی‌ثبات کردن منطقه وارد بازار کرده است.

بیانیه نمی‌گوید که این اسکناس‌های تقلبی کجا خرج شده‌اند اما این را مطرح می‌کند که قصد سپاه از این کار بی‌ثبات کردن بازار منطقه‌ای و جهانی است.

آمریکا همچنین می‌گوید که این شبکه برای دورزدن محدودیت‌های کنترل صادرات از اروپا، شرکت‌های اروپایی را فریب داده و از آنها ماشین‌آلات و مواد اولیه چاپ اسکانس خریده است.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: «این نقشه [جعل اسکناس] عمق و حد فریبی را که سپاه قدس حاضر است در برابر شرکت‌های اروپایی، دولت‌های خلیج و سایر نقاط جهان برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده برنامه‌ریزی کند، آشکار می‌کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا نام دو فرد (محمود سیف و رضا حیدری)، دو شرکت ایرانی («تجارت الماس مبین» و «پردازش تصویر رایان») و دو شرکت آلمانی («فورنت تکنیک» و «پرینتینگ ترید سنتر») که هردو مرتبط با رضا حیدری هستند را به‌عنوان این شبکه چاپ اسکناس تقلبی و دور زدن تحریم‌ها معرفی کرده است.

نیروی قدس، بازوی فرامرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش‌تر توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده است. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، رضا حیدری و محمود سیف در آلمان، تهران و یمن برای سپاه قدس کار می‌کنند.

رضا حیدری با دریافت حمایت مالی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت «پردازش تصویر رایان» را ایجاد کرده که نقش اساسی در تهیه تجهیزات چاپ اسکناس و مواد اولیه داشته است.

شرکت «پردازش تصویر رایان» در تهران مستقر است اما مشخص نیست که اسکانس‌های یمنی در کدام منطقه چاپ می‌شدند.

حیدری متهم است که از شرکت‌های اروپایی برای تأمین تجهیزات امنیتی چاپ اسکان و تهیه مواد اولیه سوء استفاده کرده و تحریم‌ها را دور زده است. حیدری از دو شرکت «فورنت تکنیک» و «پرینتینگ ترید سنتر» به‌عنوان شرکت‌های ثبت‌شده در آلمان استفاده می‌کرده که شرکت‌های اروپایی را برای خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه چاپ اسکناس فریب دهد.

شرکت «تجارت الماس مبین» به مدیریت محمود سیف در تمام این مراحل رضا حیدری و شرکت‌های او را حمایت می‌کرده و با حیدری همکاری می‌کرده است.