محمود خوشنام- در تاریخ ایران از نی بیش از هر ساز دیگری یاد شده است. سادگی و رنگ دگرگون‌ساز صدای نی در فرهنگ ما به تمثیلی برای سوز درون و اندیشه‌های عارفانه تبدیل شده است. مثنوی مولوی نمونه برجسته این بهره‌گیری‌ست.

با این‌همه در تاریخ موسیقی ایران ردِ پای نی‌نوازان را تنها از صد و اندی سال پیش به این‌سو می‌توان پی گرفت، و در این میان از تنی چند از آنان جز نامی باقی نمانده است. روح الله خالقی از چند نی‌زنی یاد کرده که در دوره ناصری می‌زیستند. از جمله از نایب اسداله نی‌زن که همه آوازه‌ها از او بوده است. او خود گفته است که توانسته نی را از آغل گوسپندان به دربار پادشاهان ببرد.
 

نایب اسداله دو شاگرد برجسته داشته است: یکی کم‌نام عبدالخالق اصفهانی و دیگری نام‌آور مهدی نوایی. 
 

حسن کسایی، شاگرد برجسته مهدی نوایی

آموزه‌های همین مهدی نوایی حلقه درشت دیگری را به این زنجیره نه چندان بلند پیوند زده و او نام‌آورتر از پیشینیان خود شده است.
 

حسن کسایی در سوم مهر ماه ۱۳۰۷ در اصفهان در خانواده‌ای آزاده و مرفه زاده شده است. پدرش به موسیقی عشق می‌ورزیده و هنرمندان به‌نام در آن روزگار به خانه اش آمد و شد داشته‌اند.
حسن کسایی گفته است من خود در گهواره موسیقی بزرگ شده‌ام. سرگذشت او را که یکی از نامدارترین شاگردان مهدی نوایی و از نی‌نوازان برجسته موسیقی ملی ایران است، می‌توانید از طریق فایل صوتی بشنوید. این برنامه را صدای جانسوز نی مهدی نوایی و شاگرد نام‌آورش، حسن کسایی بدرقه می‌کند.
 

در همین زمینه:

::مجموعه برنامه های برجستگان سنتی از محمود خوشنام در رادیو زمانه::