يک روز پس از آن که غلام‌حسين محسنی اژه‌ای از عملکرد بانک مرکزی، بانک ملی و بانک صادرات ايران در پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی انتقاد کرد، مدير عامل بانک ملی ايران از مقام خود استعفاء کرد و مديرعامل بانک صادرات نيز برکنار شد.

خبرگزاری‌های داخلی ايران امروز متن استعفای محمودرضا خاوری، مديرعامل بانک ملی ايران را منتشر کرده‌اند.

در متن استعفانامه اين مقام مسئول با اشاره به خشم افکار عمومی از اختلاس سه هزار ميليارد تومانی در نظام بانکی ايران آمده است: “گرچه ريشه اصلی اين سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و ترديدی در مسئوليت بانک صادرات نمی‌باشد، ليکن اداره کل امور شعب بانک ملی ايران هم با تجاوز از حدود اختيارات، بدون توجه به دستورات کتبی اين‌جانب و عضو ذی‌ربط هیأت مديره و نقض تذکرات کتبی مديريت امور اعتباری و مديريت امور نظارت و بازرسی، با قبول ريسک فوق‌العاده عظيمی در تنزيل اعتبارات اسنادی صرفاً به اتکاء تعهد قطعی بانک صادرات ايران در شکل‌گيری اين پديده شوم بی‌تأثير نبوده است.”

خاوری با ابراز تأسف از عملکرد اداره کل امور شعب مناطق آزاد بانک ملی ايران از آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران و مردم عذرخواهی کرده و خواستار رسيدگی به مسئوليت بانک صادرات در اين پرونده شده است.

محمودرضا خاوری: اداره کل امور شعب بانک ملی ايران هم با تجاوز از حدود اختيارات، بدون توجه به دستورات کتبی اين‌جانب در شکل‌گيری اين پديده شوم بی‌تأثير نبوده است

همچنين خبرگزاری مهر از اخراج يک عضو هیأت مديره بانک ملی ايران خبر داده است.

به گزارش اين خبرگزاری در پی استعفای محمودرضا خاوری مديرعامل بانک ملی ايران به دليل تحت فشار قرار گرفتن بابت اختلاس سه هزار ميليارد تومانی و موافقت وزير اقتصاد؛ فرزاد احمدی، عضو هیأت مديره بانک ملی نيز برکنار شده است.

برپايه گزارش خبرگزاری مهر از فرزاد احمدی درخواست شده تا استعفای خود را اعلام کند که او از اين کار خودداری کرده و وزير اقتصاد حکم به برکناری او داده است.

در همين حال خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نيز از برکناری محمد جهرمی، مديرعامل بانک صادرات ايران خبر داده است.

محمد عزيزی، مديرکل روابط عمومی و مشاور وزير اقتصاد در باره برکناری جهرمی گفته است: “نظر کميته پی‌گيری پرونده اختلاس برکناری مديرعامل بانک صادرات است.”

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است: “پس از موافقت با استعفای مديرعامل بانک ملی کميته منتخب بررسی پرونده سه هزار ميليارد تومانی تشخيص به قصور مديريتی مديرعامل بانک صادرات داد.”

به گفته عزيزی در اين ماجرا به‌دليل عدم نظارت و کنترل لازم برای گشايش اعتبار و به وجود آمدن اين اختلاس نظر کميته، برکناری مديرعامل بانک صادرات و اصلاح مديريتی بانک است. عزيزی همچنين از برکناری مديرعامل بانک سامان در روزهای آينده خبرداده است.

سخنگوی قوه قضائيه ايران روز دوشنبه در يک نشست خبری گفت: “بانک مرکزی که اعلام کرده است از مدت‌ها قبل از موضوع اين پرونده مطلع شده است چرا آن را به دستگاه‌های قضايی اطلاع نداده و يا رأسأ اقدام به جلوگيری از آن نکرده است.”

غلام‌حسين محسنی اژه‌ای همچنين از هشدار کميسيون اصل ۹۰ مجلس به بانک ملی خبر داد و گفت: “کميسيون اصل ۹۰ مجلس در تاريخ ۱۸ دی‌ماه سال ۸۹ به مدير عامل بانک ملی نامه نوشت و رونوشت آن را برای بانک مرکزی، بانک صادرات و يک بانک کوچک که رعايت موارد مورد تأکيد کميسيون اصل ۹۰ را کرد، فرستاد. اين کميسيون در اين نامه نسبت به اقدامات شرکت اميرمنصور آريا به‌صورت مفصل مطالبی را خطاب به خاوری، مديرعامل بانک نوشت ولی مشاهده می‌شود که از آن تاريخ به بعد باز تخلفات ادامه يافت و اين هشدار‌ها ناديده گرفته شده است.”

به گفته محسنی اژه‌ای در اين پرونده ۱۰ تخلف بزرگ در جريان تأمين ال‌سی توسط بانک ملی، بانک صادرات و شرکت آريا رخ داده است.

او گفت: “از يک شعبه بانک ملی به طور مثال ۴۰۰ ميليارد تومان برای ال‌سی‌ها بدون وثيقه دريافت شده است. در واقع مسئولان شعبه کوتاهی زيادی را در دريافت وثيقه کرده‌اند و سپس از دادگستری خواسته‌اند که پول آن‌ها را وصول کند که تمام اين‌ها بر اثر سهل‌انگاری و خلاف انجام شده است.”

سخنگوی قوه قضائيه همچنين گفت که بيشتر تخلفات در شعبه‌های درجه سه بانک صادرات و ملی صورت گرفته است.

وی افزود: “چطور اگر زدوبند در کار نبوده سرمايه‌ها در شعب ديگری وارد نشده‌ و همين چند شعبه تنها انتخاب شده‌اند.”

او با بيان اين که تاکنون ۲۲ نفر در ارتباط با پرونده اختلاس بازداشت شده‌اند گفت: “در ميان بازداشت‌شدگان مدير شعبه بانک ملی و بانک صادرات جزيره کيش نيز به‌چشم می‌خورد و اين در حالی است که برخی ديگر از معاونين اين بانک‌ها نيز که در وقوع اين پرونده دخيل بودند بازداشت شده‌اند.”

اختلاس سه هزار ميلياردی اخير در ايران در يکی از شعبه‌های بانک صادرات خوزستان و در مدت چهار سال اخير انجام گرفته است.